Keepers of memory

• Svensk titel: Keepers of memory
  • Originaltitel: Gardiens de la mémoire
  • Speltid (min): 54

10 oktober 2004, kl. 18:01 – Kim Ekberg, Norrköpings filmfestival

Keepers of memory ingår i festivalens Zanzibar Connection samling, som går ut på att vidga besökarnas vyer inom den afrikanska filmproduktionen. Jag hade tidigare på dagen sett filmen Full of energy, som inte övertygade så mycket, så mina förväntningar var milda. Förväntningar som skulle bedra mig grundligt visade det sig, för Keepers of memory är en av festivalens bästa filmer.

Keepers of memory är en film som handlar om folkmorden som ägde rum i Rwanda 1994, och den nation som färgats av en tragedi. Filmen bjuder på många berättelser från människor som var med när det begav sig, och det är inte någon som ser direkt ljust på livet. Filmen griper tag, och släpper inte taget förrän dryga två timmar senare när man chockerad reser sig upp och vandrar ur salongen. Det är riktigt omtumlande att höra kvinnan berätta hur hon var tvungen att dricka sin familjs blod för att inte dö av törst. Allas berättelser får sin tid, och det viktigaste av allt är att filmskaparen har gett alla tid för reflektioner. Det är en helt främmande bild man får av landet Rwanda än den som visas i media. I den här filmen så beskrivs ett land som fortfarande inte har återhämtat sig efter chocken. De bra scenerna är många och hjärtknipande, och det är många av historierna som berör. Mannen som kallas för ”stocken” eftersom hans känslor försvann i folkmorden, mannen som samlar ihop ben och kranier i säckar och prästen som förvarar lik i kyrkan. Alla scener ger tittaren någonting litet till själen, och jag är säker på att de norrköpingsbor som såg filmen samtidigt som jag, alla är ett par upplevelser starkare. Keepers of Memory är en film att se, och begrunda.