• Originaltitel: Team America: World police
  • Speltid (min): 98
  • Release (Bio): 2005-01-14
  • Release (Blu-ray/DVD): 2005-05-25
  • Tagline: Putting the "F" back in Freedom.
  • IMDb: Team America: World police

USA är ett land som alla verkar älska att hata nuförtiden. Mycket beror på den sittande presidenten, men även landets översittarfasoner och aggressiva krigsföring. Matt Stone och Trey Parker är två killar som finner ro i att väcka ramaskri med sina ”kontroversiella filmer”. Dessa herrar stod bakom serien South Park, och nu alltså även marionettmatinén Team America. Fokus har denna gång lagts på USA:s såkallade avväpning av världen och den rådande häxjakten på terrorister. Team America är en polisstyrka som räddar världen med terroristernas egna medicin, och inte värjer sig om ett landmärke går till intet på vägen dit. Denna styrka reser världen runt i jakten på terrorn, men plötsligt så dödas en medlem av teamet och en ny måste rekryteras. Letandet sker i Brodway, eftersom en skådespelare behövs till att infiltrera mellanöstern.

Rekordmånga kängor delas ut till olika typiskt amerikanska företeelser. Men Team America stannar inte vid att bara vara en sjujäkla samhällssatir, utan passar även på att parodiera filmbranschen i allmänhet. Den klassiska actionfilmens klassiska beståndsdelar monteras samman och återskapas med marionettdockor istället för hollywoodstjärnor. Det är otroligt skrattframkallande att bara sitta i biofåtöljen och reflektera över hur urbota dum och högfärdig dialogen låter. Att sedan en helt seriös miljonproduktion skulle kunna innehålla samma repliker spär bara på rolighetsfaktorn. Om man är en riktigt insatt i hur en film är uppbyggd så kommer man att ha mycket roligt med Team America, allt från levererandet av repliker, kameravinklar och musiksättning känns minutiöst utstuderat. En enorm guldstjärna i kanten för ”montagelåten” som på ett sådant övertygande sätt förklarar hur man på bästa sätt illustrerar huvudpersonen blir bättre och bättre. Inte sedan Adaptation så har väl ett inslag i en film varit så meta. Att det är just marionettdockor som spelar huvudrollerna ger även filmen vissa gratispoänger. Som tillexempel filmens könlösa sexscen, wirefighten och inte minst alla kändiskarikatyrer. Filmen är på det hela taget riktigt läckert gjord och kan lättast beskrivas som en hyperpåkostad ”Thunderbirds” i gigantisk skala.

Jag ska inte sticka under stol med att jag hade mycket roligt med Team America, mycket roligare än jag förväntat mig. Filmen kan nästan klassas som en orgie i skratt. Ofta så är humorn väldigt omogen och under bältet, fast utförd på ett intelligent sätt, så att man inte behöver skämmas för att skratta åt det. Självklart så har inte Stone och Parket kunnat motstå sig från att proppa filmen full av svordomar och obsceniteter, vilket ger filmen en skön inramning och en speciell känsla. Det må vara mest för att gäcka moraltanter, men alla otaliga och himmelska sammansättningar av fula ord är omöjliga att motstå. Team America är absolut inget filmiskt mästerverk, men likväl en riktigt rolig film som kan uppskattas av både den ytlige och den politiskt engagerade. Ett givet nästa steg för den ordinäre amerikakritikern som söker någonting att gå vidare till efter Farenheit 9/11.