• Originaltitel: Primer
  • Speltid (min): 78
  • Release (Bio): 2005-09-16
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-03-01
  • Tagline: If you always want what you can't have, what do you want when you can have anything?
  • IMDb: Primer

Ett gäng manliga ingenjörer i 35-årsåldern spenderar en stor del av den lilla fritid de har i ett garage där de utför experiment och försöker komma på den där stora uppfinningen, den som ska se till att de inte längre behöver vända på varenda dollar. När två av dem börjar komma allt närmre sitt mål stänger de ute de andra och fortsätter att lägga all sin tid på en underlig maskin som definitivt gör något sensationellt, frågan är bara vad. Efter mer forskning inser de att de har skapat någonting som egentligen inte borde vara möjligt: en tidsmaskin.

När lyckoruset över den nya upptäckten lagt sig kommer de filosofiska och etiska frågorna. Hur undviker man att påverka det faktiska tidsförloppet? Hur ska de se till att de inte springer på sina dubbelgångare från en annan tid och därmed skapar paradoxer? Hur ska de ha koll på vad dubbelgångarna har gjort? Hur ska de kunna veta vem som är vem från när?

Det finns väldigt många filmer om tidsresor, ”De 12 apornas armé”, ”Tidsmaskinen” och ”Terminator”-serien är bara ett par av dem. I de flesta nämns risken med paradoxer, men de brukar inte gå speciellt mycket djupare med den tanken. I ”Primer” är det i huvudsak just detta som diskuteras istället för den tekniska aspekten om förloppet. Det känns fräscht, och det blir inte sämre av att all teknik som framställs i filmen är långt ifrån Hollywoods vanliga laboratorierekvisita. Borta är rykande testtuber, blinkande lampor och superdatorer. De har fått lämna plats åt hemmasnickrade kretskort och utrustning tillverkad av bilkatalysatorer och kopparrör från kylskåp. Realismen, om man nu kan prata om realism i en film om tidsresor, höjs upp till en nivå som jag tidigare inte har sett i någon tidsresefilm. Mycket uppfriskande!

Nu handlar inte valet av rekvisita enbart om att öka realismen. ”Primer” är en riktig lågbudgetfilm och de flesta inblandade medverkar både framför och bakom kameran. Ta t ex Shane Carruth som spelar den ena huvudrollen, han är dessutom regissör, manusförfattare, producent, kompositör, rollbesättare, ljudtekniker och redigerare. Det märks också på filmen att de inblandade inte bara ser sin insats som ett jobb, de har behandlat filmen som sitt kärleksbarn. Resultatet är en spännande och komplicerad film som kan kräva publiken på både två och tre tittar innan allt klarnar upp.