• Speltid (min): 107
  • Release (Bio): 2005-07-22
  • Release (Blu-ray/DVD): 2005-12-14

Juli, 1948: En militär fransk pluton rapporteras som saknad och soldaterna förmodat döda någonstans vid Romeo Point, ett område 15 mil söder om Saigon, Vietnam.
Juli 1971: 18 män som ingått i en utsänd spaningsenhet försvinner under mystiska omständigheter i samma område. En soldat hittas senare, blind på båda ögonen.
Januari 1972: Oförklarliga radiomeddelanden från den enhet som försvann ett halvår tidigare snappas upp av den sydkoreanska armén.

Året är 1972 och Vietnamkriget lider mot sitt slut. Löjtnant Choi Tae-in ligger på sjukhus och plågas av svåra skuldkänslor efter det att han förlorat alla sina män i ett förödande slag. När den militära säkerhetstjänsten snappar upp oförklarliga radiomeddelanden från en grupp soldater som försvunnit ett halvår tidigare i Vietnam kontaktar de Choi Tae-in. Han beordras att leda en enhet in i djungeln för att söka efter de tidigare förmodat döda soldaterna. Efter tre dagars marsch når de Romeo Point – R-Point…

Asiatisk rysare. För de flesta, inklusive undertecknad, för det direkt tankarna till brunnar, fuktskadade hus, vitmålade ungar och flickor med långt, svart hår framför ansiktet. Teman vi sett, sett igen och återigen sett i olika filmer de senaste åren. Även om många av filmerna varit bra har det ändå börjat kännas ganska uttjatat och därför känns "R-Point" till stora delar som en frisk fläkt. Flera har dragit vissa paralleller till tv-serien "Lost" och jag är böjd att hålla med. Det ska dock tilläggas att även om likheterna finns där så är de få.

Regissören Kong Choo-sang har lyckats bygga upp en obehaglig och klaustrofobisk stämning, inte bara med hjälp av läskiga ljud, spöken och effekter utan också genom att utnyttja soldaternas sinnestillstånd. Filmen utspelar sig ju trots allt under brinnande krig, vilket bevisligen inte tar fram det bästa hos folk. Ett mycket bra drag, som ger en ökad känsla av realism.

Skådespelarna i filmen gör ett otroligt fint jobb. De lyckas med bravur skildra den kompisanda i ett gäng som under fel omständigheter slås i spillror. De får dessutom tillfälle att gå igenom hela känslospektrat, från glädje till sorg via panik och ilska. Vid vissa tillfällen kan det kännas som rent överspel, men de som sett flera asiatiska filmer ur olika genrer vet att det helt enkelt är så det fungerar. Det är helt enkelt en kulturskillnad mellan öst och väst.

"R-Point" är ingen perfekt film. Den har sina brister och skavanker, men jag tycker ändå att den är högst sevärd. Alla kommer inte att gilla den, men många kommer att få en härlig upplevelse i biomörkret.

Denna välspelade krigsrysare får tyvärr inte någon bred biorelease. Jag kan bara rekommendera er som inte bor i Stockholm, Göteborg eller Uppsala att hålla ögonen öppna efter ett framtida dvd-släpp.