Kocken

• Speltid (min): 108
  • Release (Bio): 2005-02-25
  • Release (Blu-ray/DVD): 2005-09-28
  • Tagline: Intelligenta människor manipulerar man, idioter slår man...

Titeln antyder dagens kvistprydda middagstips eller en b-film som hör hemma i skräckfacket. Så är inte fallet. Obs! Det här är ett drama och ingen lättsam popcornfilm.

Den relativt unge begåvningen Henrik Lundström (Ondskan) spelar andrekocken Martin som tillsammans med sin polare, kockeleven Sundsvall, mönstrar på ett lastat lastfartyg som i slutet av 60-talet avreser till Afrika. Grabbarna fantiserar om att tjäna ihop till en bil och åka ner till Grekland. Så långt är allting väl.

Sen har vi den alltid lika häftige Kjell Bergkvist som gestaltar den sadistiske och hopprepshoppande förstekocken Stein. En man som har en vältrimmad mustasch och ett sjukligt ordningssinne. Bergkvist brukar vara sarkastiskt rolig i små doser, men här blir det mest otäckt. Snart står det klart att det rör sig om utstuderad sadism, eller nästintill, när Stein trakasserar grabbarna och också får Martin att trycka ner stackars Sundsvall. Skratten sätter man i halsen. Det är svårt att inte reta sig på de oförrätter som tillagas av kocken. ”Intelligenta människor manipulerar man, idioter slår man” lyder taglinen. Och om man blir både manipulerad och slagen? Då är man rimligtvis en smart dumskalle.

Den obalanserade och påtvingade relationen mellan Martin och Stein står i fokus. Ska Martin fjäska för den dåre som bestämmer eller försvara sin gode vän Sundsvall? Homosexuella antydningar finnes. Saknaden av en kvinnlig karaktär, som inte är prostituerad, blir påtaglig. Få sympatiska drag visar sig. Somliga frågor besvaras inte. Trovärdigheten tror man inte på.

Jag vet inte om jag hade fel förväntningar. Det här känns i alla fall som en konstig anti-feelgoodmovie om manlig ovänskap som ger en besk eftersmak. Ingen annan än Bergkvist skulle kunna göra den här rollen, var det någon som sa. Det stämmer nog. Kjelle häver ur sig några minnesvärda repliker och gör filmen sevärd, men inte mycket mer. Och jag ville verkligen tycka om den här filmen! Sadismen och hopplösheten satte käppar i hjulet.