• Originaltitel: Serenity
  • Speltid (min): 114
  • Release (Bio): 2005-11-25
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-04-12
  • Tagline: The future is worth fighting for.
  • IMDb: Serenity

”Serenity” avslutade Fantastisk FilmFestival i Lund i söndags. Den äventyrliga sciencefictionfilmen visades före självaste USA-premiären! Jag och min polare var en lyckligt lottad del av en stor och entusiastisk publik.

Geniet Joss Whedon (skaparen av ”Buffy” och ”Angel”) kläckte ur sig en skön tv-serie med westernundertoner, som utspelade sig i rymden: ”Firefly” från 2002. ”Firefly” handlade om den bestämde krigsveteranen Mal och hans färgstarka besättning ombord smugglarskeppet Serenity, 500 år in i framtiden. Filmbolaget (Fox) tappade förståndet och beslutade att lägga ner denna pärla efter en halv säsong. Men dvd-utgåvan av eldflugan började sälja bra och serien kom att bli kult med en trogen kärna av fans. Nu, några utdragna år senare, får Whedon äntligen chansen att föra över ”Firefly” till vita duken via ett annat filmbolag (Universal). Ta ett djupt andetag. ”Serenity” har anlänt!

Det mesta är sig likt. Kaptenen Mal, tuffingen Zoe, piloten Wash, vapengalningen Jayne (the hero of Canton), mekanikern Kaylee, läkaren Simon och hans synska lillasyster River flyger alla omkring i universums utkanter för att tjäna (stjäla) ihop till brödfödan och undvika Alliansen. Den vackra eskortflickan Inara och den moraliske pastorn Book har lämnat skeppet men vävs snart in i handlingen igen. Den mystiska och utflippade River, som har blivit utsatt för experiment, står i fokus. Storyns huvuddrag klargörs fort och tydligt: Alliansen är ute efter River. Hon vet något hemligstämplat och förödande som inte får bli allmän kännedom. En sansad och skicklig specialagent skickas ut för att ta hand om problemet. Detta leder honom till Malcolm ’Mal’ Reynolds som gömmer River ombord sitt skepp. På den vägen är det.

”Serenity” är en fröjd. Den fantastiska filmen är underhållande, hjärtlig och tänkvärd!

Underhållande i form av kvick och rolig dialog (Whedon behärskar detta hantverk till fullo), snygga och väl valda specialeffekter (utan att bli ett självändamål som i "Star Wars") och högt tempo redan från början. Den röda tråden tar aldrig semester. Handlingen tas till och med till en ny och större nivå en bit in i filmen, utan att avslöja för mycket.

Hjärtlig i form av älskvärda karaktärer som man verkligen bryr sig om. Den sammansvetsade ensemblen är hur naturlig och trovärdig som helst, som en småkäbblande familj där alla har sin roll. Kärlek blommar och offer går av stapeln. Och jag blir rörd, nästan till tårar. Räkna med en och annan chock.

Tänkvärd i form av budskapet. Det kvittar vad man tror på, bara man tror på något, för att citera en viss gråhårig pastor. Det handlar om att ställa upp för folk som behöver hjälp och inte bara tänka på sig själv. Mal har alltför ofta undvikit Alliansen och gått sin egen krokiga väg. Sköter de sitt, så sköter han sitt. Men den här gången har de gått för långt.

Vad mer? ”Serenity” har en egen stil. Exempelvis används suddiga inzoomningar, precis som i tv-serien. Stilen är dessutom lite smutsig, på ett charmigt sätt. Det enda som kan saknas är ytterligare lite mer westernfeeling, men det är en marginell påpekan.

Kaptenen är kunglig och kaxig. En underdog och antihjälte som ställs emot en behärskad skurk som faktiskt inte är det minsta stereotyp. Just kaptenen drar härligt nog hem spontana applåder i salongen när han vid ett tillfälle skjuter sin obeväpnade antagonist, typiskt honom. Inget "Star Trek"-daltande här inte, inga fåniga utomjordingar med stora pannor heller. Bara manipulerande människor (Alliansen) och kannibalistiska människor (Reavers). När vi ändå jämför i genren så brädar ”Serenity” både de senaste "Star Wars"-filmerna och "Riddick", med hästlängder.

Det här borde fasen hålla även för icke-fans. Men jag är knappast opartisk då jag hyser stor kärlek till både ”Firefly” och ”Serenity”. Det här är årets film för mig! Den berör och levererar på så många olika plan. Man kan vara stolt över att man diggar sciencefiction.

När de små leksaksdinosaurierna skymtar i bild i slutet av filmen, vilket hänvisar till pilotavsnittet av ”Firefly”, så känns det som om cirkeln är sluten. Med det sagt så finns det fortfarande trådar att följa upp och nya att upptäcka…

Fotnot: ”Serenity” har svensk biopremiär 11 november enligt Imdb (håll ut).