The Matrix Online (PC)

• Release (Blu-ray/DVD): 2005-04-16

TF ursäktar för recensionen nedan och trycker starkt på att recensenten är spelamatör och kan över huvudtaget inte beskriva med bra svenska ord vad det kallas när man bankar skiten ur någon i ett dataspel. Dessutom är detta det första MMPOORRPPGGROPPMMM-spelet (eller vad det nu heter) han spelat./RED

För en tid sedan fick jag ett mail från ett PR-företag i Danmark om jag var intresserad av att betatesta kommande storspelet The Matrix Online (eller MxO som det kallas och även i fortsättningen av denna recension). Självklart. Någon dag senare fick jag lite siffror, loggade in på en server, tankade hem 2gb programvara och satte igång. Första titten gav dock ingen vidare upplevelse, mest för att min dator vid den tiden kördes i 1330Mhz och med 256mb i minne, vilket medförde ständig lagg och stor irritation. Men jag tyckte att det såg lovande ut.

Så när jag en tid senare fick förfrågan om jag ville ha ett recensionsex av det färdiga spelet, tackade jag ja, sprang till databutiken och införskaffade mig ytterligare 512mb och ett nytt moderkort. Processorn dök upp på 1700Mhz och mina 768mb minne dög gott och väl för att slippa den värsta laggen. Nu går istället processorn för varm och datorn hänger sig efter ca 5 timmars idogt nätspelande. Det kan jag absolut leva med.

MxO har nu hållt mig sysselsatt i en vecka. Jag har ett heltidsjobb att sköta och den senaste veckan har jag varit ovanligt trött. Anledningen är ett slags beroende som gör att jag sitter upp till kl.02 på nätterna och leker med mus och tangentbord. Jag är liksom fast.

Det ska sägas att jag är långt ifrån en erfaren gamer. Hade ett X-box för ett tag sedan, men sålde det efter en månad då jag tröttnat och aldrig hade tid att spela. Jag är ännu mindre bekant med MMORPG-spel vilket tydligen chockerar mina medspelare. Men gratis är gott och det är även 10Mbit bredband från Bredbandsbolaget. Vana gamers som spelat mycket nätspel, lyckas nog ta sig upp relativt snabbt i spelhierarkin, medan jag kämpar för att ens fatta hur man styr sin karaktär. Nu har jag visserligen kommit förbi det och jag kommer på nya saker varje gång.

Onekligen är MxO förbaskat komplicerat, även för den vane MMORPG-spelaren. Främst genom nytänkande i manövreringen när man slåss och skjuter. Men mer om det senare. I början av spelet måste du som vanligt bygga din karaktär. Du väljer mellan olika dicipliner t.ex. hacker, soldier, spy etc. Nästa sak du ska göra är att välja förmågor (abilities) för din karaktär. Det finns en lång lista, olika kartor och regler för hur just din karaktär ska bli bäst utformad. Under spelets gång kan du dessutom köpa nya förmågor och egenskaper men du strävar hela tiden på att bli fulländad hacker till exempel. Ju fler förmågor du har desto bättre kan du ta dig an alla uppdrag du blir tilldelad.

Som alla vet handlar det inne i Matrix inte så mycket om träning och vad du kan, utan snarare vad du har för programvara. Du kan t.ex. i strid programmera koder så att du försvagar fienden, eller varför inte ladda upp ett virus? Du kan även, om du har rätt programvara och nått rätt nivå, skapa egna vapen, trolla fram saker, dörröppningar m.m. Tillhör du diciplinen coder (kodare) kan du tillverka egna program och kanske dela med dig av till medspelare.

Att ta sig runt i Matrix gör du via fötterna, alltså springa eller gå. Har du rätt programvara kan du öka din hastighet (hyper-speed) och naturligtvis kan du när du nått tillräcklig nivå, också hoppa mellan hustak och byggnader (hyper-jump). Precis som i filmen. Du befinner dig i The Mega City, en gigantisk spelvärld där du kan ta dig runt istort sett överallt. Nästan alla dörrar går att öppna, alla hus att gå in i. Du kan snabbare ta dig mellan stadsdelar antingen genom att ta tunnelbanan eller att logga in via telefonkiosker och ladda upp dig på nytt i en annan statsdel. Häftigt som tusan. Har du en tillräckligt bra dator kan gatorna befolkas av vanliga människor (eller hur det nu är...) och fordon, annars är de enda du ser dina medspelare, motståndare och spelkaraktärer.

Okej, hur ska en amatör som jag då beskriva hur man nu gör när man fightas med någon. Svårt då jag inte behärskar det till fullo än. Du väljer olika rörelsescheman som t.ex. försvar, snabba slag och sparkar, hårda slag och sparkar och lägger dem till en speciell kontroll. I strid klickar man på olika ikoner beroende på vad du vill göra, sen sköter din gubbe resten. Din motståndare gör samma sak. Kruxet är att du måste alltid vänta "på din tur" innan du kan leverera nästa salva snabba knytnävslag. Det samma gäller för att skjuta med vapen. Stridscenerna blir på så sätt både tråkigare men också ganska actionfyllda. Ibland gör din gubbe rörelser som du verkligen förvånas av.

Vad MxO riktigt går ut på kan jag inte svara på. Får du tråkigt av att springa runt i slummen, klicka på knappen med telefonluren och du kopplas till en operator som ger dig uppdrag av olika slag och svårighetsgrader. Antingen tar du dig an dessa ensam eller så sluter du upp med medspelare och formar olika lag. Dessa lag kan i sin tur tävla mot varandra eller utkämpa gängslagsmål och dueller. Människorna bakom MxO vill så klart att du ska spela så mycket som möjligt. Till en summa av ca 150 kronor i månaden kan du lira precis hur mycket du vill. Från och till ordnas så kallade live events där alla som vill får vara med att kämpa med vissa speciella uppdrag. Ibland tittar också Neo och Morpheus in (spelutvecklarna) och hälsar på spelare och hjälper till.

Slutligen, MxO är förbaskat bra på alla sätt och vis. Till och med oerfaren spelare som jag lär sig efter ett par timmar. Ändå finns det så mycket kvar att göra och upptäcka. Det är komplicerat att förstå alla programvaror och koder, hur du ska använda dem och hur du ska få tag på dem. Men det finns alltid folk att fråga via chatfönstret. Jag trodde jag var bra på datorer men MxO får mig att tveka. Du behöver inte kunna något, men det kan vara en fördel om du åtminstone vet hur en dator fungerar, skillnaden mellan kod och program.

Har du en hyffsat bra dator (åtminstone 1600mhz och absolut minst 512mb ram och 64mb grafik) kan du ha ganska så roligt. Du behöver naturligtvis också en nätuppkoppling och spelutvecklarna hävdar att det ska fungera via 56kbit-modem (jag är tveksam dock). Spelet får ständingt nya patchar och du uppdaterar spelet lätt via inloggningskonsolen. Tyckte du om filmerna, kommer du älska MxO!