Molly i världen

• Svensk titel: Molly i världen
  • Originaltitel: Molly i världen
  • Speltid (min): 65
  • Release (Bio): 2005-05-15
  • IMDb: Molly i världen

Verkligheten är hård, det är ingen hemlighet. Väldigt sällan ter sig livet exakt som man vill och då är det inte konstigt om man ibland dagdrömmer sig bort till vad som skulle kunna vara en bättre, eller i alla fall en annorlunda värld.

Någon som flyr vardagens frustration är Molly. Hon dagdrömmer sig bort ofta och länge, och i dessa drömmar träffar hon figurer som hon kan prata ut med om sådant som vanliga människor inte tycks förstå. Frågan är dock om detta hjälper henne i vardagen, eller om det har motsatt effekt.

"Molly i världen" är den senaste filmen från Henrik Pilerud och TOLV:24FILM. Vi har tidigare recenserat andra filmer från samma skapare, nu senast "Lisa". Med den här filmen tar dock teamet ett stort steg i en ny riktning, inte så mycket i själva historieberättandet som i tekniken. Filmen är nämligen späckad med specialeffekter. Nej, det handlar inte om exploderande hus eller bilar, det är aningen mer raffinerat och lugnt än så. Det är allt från retuscherade husfasader till dansande marsvin. Japp, dansande marsvin.

En film med många specialeffekter riskerar alltid att dränka själva historien med en massa tingeltangel som till slut är det enda folk minns av filmen. Så är turligt nog inte fallet med "Molly i världen", effekterna hjälper på ett lysande sätt till att poängtera Mollys utsatthet och drömmande. De dansande marsvinen är kanske inte de mest verklighetstrogna man sett, men då det handlar om drömmar är inte heller detta ett tvång. Pilerud har hittat en härlig balans!

Utöver effekterna (som jag inte ska älta mer om nu, jag lovar!) bjuder filmen på härligt färgsprakande palett av färger som accentuerar den rådande sinnesstämningen. Detta, tillsammans med ett klockrent soundtrack, Sven Wollters berättarröst och inte minst Yohanna Idha i huvudrollen, gör "Molly i världen" till en film som jag varmt kan rekommendera till alla och envar.

Mer information om filmen och hur ni kan få tag i ett eget exemplar finns på den officiella hemsidan, www.tolv24.com.