• Svensk titel: Kung Fu Hustle
  • Originaltitel: Gong fu
  • Speltid (min): 95
  • Release (Bio): 2005-06-03
  • Release (Blu-ray/DVD): 2005-10-26
  • Tagline: So many gangsters...so little time.

Stephen Chow heter en festlig kille som Quentin Tarantino tycker mycket om. Anledningen är att han fullkomligt spottar ur sig genomarbetade och lekfulla kung-fu rullar, och det kan väl ingen motstå? Häromsistens så var det Shaolin Soccer som var på mattan, en film som blandar fotboll med kampsport. Filmen blev en formidabel succé och nu är hans senaste film äntligen aktuell för oss européer. Kung-fu hustle som filmen heter handlar om yxgänget som styr och ställer i staden med järnhand. Detta fram tills att en liten by i slummen visar sig erhålla stora slagskämpar. Filmens början är helt perfekt genomförd och sätter stämningen för hela filmen. Allt är så stiligt att man undrar varför inte Chow gör en lite ”vuxnare” film.

Kung-Fu hustle är inget världsomvälvande men inte heller någonting man bara hoppar över på biorepertoaren. Om man sett regissörens tidigare filmer så vet man vad som står på menyn. Många fullkomligt galna scener som ofta lockar till skratt, men också en hejdlös räcka filmreferenser till likväl andra kampsportsullar som filmiska storverk som The Shining. Visst kan man ibland bli lite trött på Chows upptåg och tycka att han går till överdrift med alla halsbrytande slagsmål och skojiga Snurre-sprätt-skämt, men oftast så lyckas han faktiskt hålla sig på rätt sida av gränsen och just då är Kung-fu Hustle något av det roligaste man kan tänkas se på bio nu. Så även om Kung Fu-Hustle inte riktigt når upp den nivå den kanske borde så erbjuder den en och en halvtimmas skratt och riktigt bra action. Det mina damer och herrar kan inte ens ”Mr. and mrs. Smith” erbjuda.

En andra åsikt
Sådär, då var hösten här och det är dags att börja kolla film på allvar. Efter att ha sett den japanska filmen "Azumi" följer jag upp i det asiatiska temat och ger mig på "Kung fu hustle".
Innan när jag recenserat asiatisk film refererar jag gärna till amerikanska adaptioner. Att den asiatiska filmen är lik t.ex. "Kill Bill" osv. Det viktiga är att komma ihåg att asiaterna är förebilderna och amerikanarna är de som plagierar.

"Kung fu hustle" är en otroligt vacker film (såsom jag ofta tenderar att påpeka i asiatiska filmrecensioner). Specialeffekter tenderar att bli överdrivna men det är regissörens intentioner då filmen nämligen handlar om superhjältar med olika krafter. Antika krafter som går i den heliga stridskonstens Kung Fu:s linjer.

Storyn håller hela vägen och knyts ihop perfekt på slutet. Specialeffekterna och slagsmålsscenerna är som ögongodis för ett lyckligt litet barn på julafton, med förutsättning att man gillar genren. Det ÄR överdrivet, det ÄR kinesiskt och det ÄR kung fu....men det ÄR också riktigt bra!

Jag ger filmen 4/5

/Daniel Johansson
chefredaktör