Jarre in China

• Release (Blu-ray/DVD): 2005-05-29

Jag blev tidigt bekant med Jean Michel Jarre efter att min farbror presenterade en av hans makalösa liveplattor. Detta var någon gång strax efter att jag börjat gå och prata, så med andra ord, JM Jarre har funnits med under i stort sett hela min uppväxt. Alla som vet vem han är vet också att Jarre inte enbart är musik, utan också en upplevelse för alla sinnen och det är live som han är som bäst.

Det måste vid det här laget vara en stor skara människor som haft turen att befinna sig på någon av hans gigantiska konserter och det med tanke på att Jarre inte nöjer sig med en liten arena eller stadio, utan vill helst spela på de mest omöjliga platser man kan tänka sig. Vid millenieskiftet intog han pyramiderna i Egypten och höll en 24-timmarskonsert. Eller den gången då han använde Houstons skyline som scenbakgrund. Eller då han underhöll hela London från en pråm i Docklands. Eller då han lät Kreml i Moskva explodera av ljus och fyrverkerier för ett par år sedan.

Tveklöst är kanske Jarres senaste konsert på många sätt också den mest spektakulära av dem alla. I oktober 2004 ger han en konsert mitt i Den Förbjudna Staden i Peking, en plats som fram tills nu mest varit förknippad med förtryck och blodiga kravaller. Som om detta inte är nog, är konserten också unik i bemärkelsen att det är den första kon serten som blivit filmad och sänd i TV i Hi definition och i 5.1 THX-ljud. Jag behöver knappast säga att för dig som äger en hemmabio blir det en upplevelse utan dess like.

DVD-utgåvan av "Jarre in China" är en påkostad sak. Två DVD-skivor samt en vanlig ljudskiva följer med. På första skivan hittar du första delen av konserten, inspelad i 5.1-ljud så klart, samt med kommentarer av Jarre själv. På skiva två ligger den andra delen av konserten som spelas på Tian´anmen Square strax runt hörnet om huvudskådeplatsen (Jarre hade två minuter efter avslutningen av första delen av konserten att medelst motorcykel med sidovagn, ta sig till den lilla scenen). Här finns också en nästan timme lång dokumentär om förberedelserna inför denna unika konsert.

Slutsatsen är att denna DVD-produktion är ett måste för alla som vet vem Jarre är och speciellt om du ägen en hemmabioanläggning. Ljudet är klart och rent och med en ljudbild jag aldrig hört på maken där varje högtalare används som en egen unik ljudkälla. Jag såg Jarre live i Globen när han var på Sverigebesök senast och det var lite av en besvikelse. Jarre ska alltså inte stå inomhus i en arena, utan utomhus på ett torg, vid pyramider i öknen eller mot en magisk stadssiluett i nattljus. Med den här DVD:n är det nästan som att få uppleva det på riktigt.