• Svensk titel: American beauty
  • Originaltitel: American beauty
  • Speltid (min): 117
  • Release (Bio): 2000-02-25
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-12-05
  • Tagline: ...look closer

Utan de fantastiska skådespelarna som medverkar i American Beauty, skulle filmen vara en i raden av amerikanska dramafilmer med allvar i sinnet. Filmen behandlar gubbsjuka på ett sätt som får mig att undra om inte den amerikanska censuren nu lättat på sina saxar. Sällan har man kunnat skåda en onanerande familjefader, begär till unga flickor och ogenerad exponering av unga människors privata delar. På amerikanskt sätt, naturligtvis och inte för vulgärt.

Kevin Spacey gör rollen som familjefadern som är död och som berättar historien om sina sista dagar på jorden. Och annat kan man inte säga än att Spacey är förträfflig i sin roll. Jag antar att många äldre män, inklusive underskrivne, känner igen sig på många sätt. Man har knepiga tonårsbarn, jobbet känns enformigt och tröttsamt, frugan gnatar hemma och på råga, så vill man se sig yngre än man är. Frälsningen kommer för Spaceys rollfigur i att en tonårstjej stöter på honom. För oss andra kan frälsningen komma i form av en uppenbarelse om ett sunt liv, Jesus eller en ny hobby. Eller påstötning av ungdomliga fruntimmer? Vad vet jag.

Nåja det hela accelererar inte utan problem och snart gör mannen uppror. Filmen saknar varken dramatik eller humor. Faktum är att detta är en ypperlig dramakomedi, som underhåller från ruta 1 till sluttexterna. American Beauty är en mycket bra dramakomedi som, kontroversiellt nog, behandlar ett allvarligt och allmänt problem på ett sätt som man lätt kan missförstå. Filmen låter oss komma in på Lolita-myten, men lägger också gränser där utnyttjandet av minderåriga skulle bli för svårsmält för den breda publiken. I stället blandar man in konstiga grannar med kriminell son, en militär fader och en förstörd moder i den härva av händelser som Spacey ordnar omkring sig.

För mig är American Beauty en njutbar stund med fina skådespelarprestationer. Om man vill, så kan den leda till djupa diskussioner kring gubbsjuka och dess konsekvenser, vardagslivsrevolutioner och otrohet, men det finns också de filmtittare som menar att American Beauty är den mest överreklamerade och skenheliga film som Hollywood spottat ut på senare tider. Och i vissa fall har dessa kritiker rätt. Det må vara så, men detta är en Spaceyad film, men inte obegriplig… långt ifrån! Mycket sevärd!