Transporter 2, The

• Svensk titel: Transporter 2, The
  • Originaltitel: The Transporter 2
  • Speltid (min): 88
  • Release (Bio): 2006-01-13
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-05-10

Jason Statham är tillbaka som Frank Martin, den hårdkokte britten som agerar chaufför under mindre lagliga jobb. Denna gång finner han sig i Miami, där han dras in i ett kidnappningsdrama och hamnar öga mot öga med ett ondskefullt syndikat som vill sprida ett dödligt virus.

”Transporter” kom från ingenstans som en frisk fläkt bland actionfilmerna i direkt-till-videohyllan, men där originalet kändes hård och lågmäld har franska regissören Louis Leterrier släng in en nypa ecstasy i häxblandningen under skapandet av uppföljaren. Det är alldeles för mycket, helt enkelt. Frank Martin flippar en bil mot en lyftkran för att få bort en bomb från undersidan, ondskans kvinnliga hantlangare känner sig tvungen att strippa när det nalkas pangpang, och i slutändan känner jag att det här är en film som skulle få Sebastian Lindvall, tio år yngre, att dregla. I nuläget gäspar jag mest, och tänker tillbaka till den tid då Jason Statham var en finurlig skådespelare, och Guy Ritchie en finurlig regissör.

Man kan antingen bedöma ”Transporter 2” som en ytterst avvikande uppföljare, eller som en fristående actionrökare som hade mått bättre ifall manusförfattarna (Luc Besson visar här att han är på väg mot avgrunden) injicerat en större dos humor, och Jason Statham klivit bort från rampljuset och lämnat plats för Jackie Chan.

Jag borde dock erkänna att jag drog på smilbanden ett par gånger under filmen, för den är så extremt överdriven, men jag skulle inte bli förvånad ifall jag hinner glömma bort filmens existens innan uppföljaren dyker upp. Vad som får mig att dra mer på smilbanden är vetskapen om att Louis Leterrier ska regissera den nya Hulken-filmen, för ärligt talat, tror ni att killen kan göra ett bättre jobb än Oscarsbelönade Ang Lee?

Sebastian Lindvall