Word of Honor

• Svensk titel: Word of Honor
  • Originaltitel: Word of Honor
  • Speltid (min): 91
  • Release (Blu-ray/DVD): 2005-08-17
  • Tagline: Thirty years ago he fought for his country. Now, he's fighting for his honor.

En cancersjuk, döende man kontaktar en journalist för att få lätta sitt skuldtyngda hjärta. Han berättar om en incident under sin tid som förbandsläkare i Vietnam där hans löjtnant beordrade en massaker på ett sjukhus med ett stort antal döda som resultat. Artikeln publiceras och blir förstasidesstoff över hela USA. Den före detta löjtnanten, som nu lever ett liv långt ifrån armén tillsammans med sin fru och son, blir chockad och minnena börjar svepa tillbaka. Han förnekar händelsen men fler vittnen träder fram. Snart blir han återkallad till armén och ställs inför krigsrätt. Vad var det egentligen som hände där borta för alla dessa år sedan?

Jag måste erkänna att det var med mycket låga förväntningar jag satte mig och tittade på ”Word of Honor”. TV-film med Don Johnson låter inte direkt jättespännande, men ack vad fel jag hade. Det här är en mycket kompetent film, med trovärdig handling och bra skådespelarinsatser. Vem kunde tro att Don Johnson kunde spela ut ett sådant känsloregister?

”Word of Honor” må vara gjord för TV, men till skillnad mot många andra filmer av den typen ser denna riktigt bra och påkostad ut och ger ett betydligt seriösare intryck. Dessutom är det evinnerliga flaggviftandet som är alltför vanligt i amerikanska produktioner minimalt här. Det beror nog till stor del på den skam som Vietnamkriget fortfarande innebär för USA.

Gillar ni drama, gärna i domstolsmiljö, är detta filmen för er. Men ni andra som flyr rättegångsfilmer som pesten kan gott ta er en titt ni också då det bara är en liten del av filmen som utspelar sig i domstolen.

Jag vill tacka Paramount för recensionsexemplaret, men jag måste fråga er varför den svenska utgåvan enbart bjuder på en standard 4:3-bild när region 1-utgåvan är i anamorfisk widescreen, med ration 1.85:1. Det var väl onödigt att sabba bilden för oss?