Halloween

• Svensk titel: Halloween
  • Originaltitel: Halloween
  • Release (Blu-ray/DVD): 2008-05-14
  • Tagline: When darkness fell, he arrived

John Carpenters ”Halloween” (”Alla helgons blodiga natt”) från 1978 är en nagelbitande klassiker. Ringer det några klockor? Annars i ett nötskal: Galen förrymd mentalpatient i vit mask lunkar efter sin enda kvarvarande släkting – systern Laurie (Jamie Lee Curtis) och hugger med ruskigt vass kökskniv utan att yttra ett ord. Den intensive hjärnskrynklaren dr Loomis (Donald Pleasence) är hack i häl på sin obotlige patient. Filmen fick sju uppföljare varav bara tvåan och sjuan (”Halloween – 20 år senare”) är riktigt sevärda. Jag rankar originalfilmen högt och hade hoppats att den här nyversionen, om den nu tvunget skulle bli av, kunde bli en positiv nystart efter det svaga fiaskot ”Halloween: Resurrection”.

Men det slutade tyvärr illa. Veteranerna Malcolm McDowell (Loomis) och Brad Dourif (sheriffen) slösas bort i otacksamt skrivna roller. Scout Taylor-Compton är ingen Jamie Lee Curtis. Hon skriker mest. Inte ens bjässen Tyler Mane övertygar som en långhårig Michael Myers som massproducerar olika fåniga masker i sin alldeles för obevakade fängelsehåla. Knivmördaren är stor som ett hus, men inte särskilt skrämmande. Den kopierade och urvattnade storyn är på sin höjd uthärdlig, utan att någonsin komma i närheten av originalfilmens gnista. Dialogen är sunkig och saknar skärpa. Den klassiska Halloween-musiken pumpas plikttroget in i filmen på fel ställen och inte ens det hjälper. Man blir bara trött på filmen. Trött på nakenscenerna och de råa svordomarna.

Det finns en ny aspekt i den här onödiga remaken. Ansatsen till att berätta Myers bakgrund, vilket är intressant, samtidigt som mystiken försvinner. I en lång epilog får vi följa en ung Michael och se hur jobbigt han hade det hemma och hur han njöt av att tortera smådjur innan han övergick till människor. Den lille parveln saknade empati och hade en dålig barndom. Men han tyckte om sin lillasyster, som han ändå vill mörda i vuxen ålder. Det känns motsägelsefullt. Tanken med prologen är bra, men inte själva utförandet. Rob Zombies slappa regi är under all kritik. Jag förstår nu varför den här trashiga smörjan aldrig gick upp på bio i Sverige. Fick stänga av filmen efter en timme. Dela upp den i två omgångar. Nya "Halloween" är en illaluktande sopsäck av besvikelse. Se originalet istället. Slaktar man en klassiker så blir det bottenbetyg, oavsett om man är en Zombie.