Armageddon

• Svensk titel: Armageddon
  • Originaltitel: Armageddon
  • Speltid (min): 144

Armageddon handlar kort och gott om en hotande katastrof: En himlakropp av Texas storlek håller på att dimpa ner på vår boll och förstöra allt levande (se även "Deep Impact"). Amerikanarna, naturligtvis, vet dock hur man stoppar förödelsen och skickar iväg ett gäng oljeborrare, s.k. specialister, för att fixa saker och ting. Handlingen är rakt på sak med en liten avstickare på romans. Har vi sett detta förut?

"Armageddon" är den typen av film som man antingen gillar skarpt eller så ser man den som bland det värsta som Hollywoods filmindustri spottat ut de senaste åren. För DVD-freaken betyder denna film dock något extra – ljud och bild utöver det vanliga. Det finns bättre, men inte många.

Tinseltown har lyckats kombinera ett ojämnt manus, överspelande skådisar och smörigt pampig musik med ett FX-hantverk som heter duga. Specialeffekterna är mycket bra och ljudgubbarna har minsann läst sina läxor. Audiovisuellt lämnar denna film ingen oberörd.
Då meteoriterna förstör och dränker städer, då rymdskyttlarna söker sig upp mot rymden eller då explosioner sker, ja då vill man inte vara min granne. Huset skakar och Eder tjänare sitter extatiskt dräglande framför dumburken. Mycket lyckat. ”Armageddon” är orsak nog att införskaffa ordentliga högtalare eller rentav ett nytt hemmabiosystem.

Men så har vi ju den delen av filmen som inte försätter oss i Nirvana. Manuset är ett s.k. klichémanus där snabba one-liners varvas med tårögda bekännelser och hjältemodiga insatser. Det blir så Amerikanskt att General Patton själv skulle kräkas om han skulle se det. Bruce Willis, som faktiskt ÄR en begåvad skådespelare, gör den typiska rollen som vi är vana vid. Tuff, lite sliten, mycket heroisk. Vid tillfälle kan Ni kolla in The Sixth Sense och se! Willis kan agera!

Resten av skådespelargänget gör sina insatser utan större patos och som vanligt visar sig Steve Buscemi vara filmens stora själ. Buscemi börjar få samma status som Connery, Pacino, De Niro och Nicholson – han dominerar med sin blotta närvaro alla scener han medverkar i. Punkt, slut. Buscemi rules! Vår egen Peter Stormare gör en lite smålustig roll som Kosmonaut Andropov, spelar över som alla andra och är jämte Buscemi den andra behållningen i rollbesättningen.

Michael Bay, som även regisserat ”The Rock” och ”Bad Boys” är en relativt ung kille med öga för action. Han gör sitt enligt manualen och producentens Jerry Bruckheimers önskemål. Det verkar som om han saknar det där lilla som skulle göra honom till en originell actionregissör. Jag skulle personligen ha sett att en gigant som Ridley Scott eller varför inte actionfinnen Renny Harlin skulle ha hållit i taktpinnen. Då skulle filmen antagligen blivit lite mera originell. Nåja, Bay har tid att visa sina framfötter och vi ser framemot att se hans kommande verk ”Pearl Harbor” i slutet på 2000.

Som sig bör är även denna film begåvad med en hitlåt. Aerosmith med storkäften Tyler är hitmakaren och låten är en lugn ballad med hårdrocksinslag. Även detta har vi hört tidigare. Blää!

Några intressanta detaljer innan slutbetyget. NASA tillät filma delar av filmen på eget territorium. För den rymdteorikunniga åskådaren är ”Armageddon” en plattform för debatt för sällan han man skådat en film med så många faktiska fel. Hittar ni färre än 20 är ni amatörer. Å andra sidan bryr man sig icke om man inte är en Messerschmi... Besserwisser som vissa skribenter.