Flags of Our Fathers

• Svensk titel: Flags of Our Fathers
  • Originaltitel: Flags of Our Fathers
  • Speltid (min): 126
  • Release (Bio): 2006-11-03
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-06-27

"Flags of Our Fathers" kastar oss till slaget på Iwo Jima utkämpat från amerikanarnas perspektiv. Paralellt berättas den historia som egentligen står i fokus - efterspelet kring det berömda fotografi där soldater hissar amerikanska flaggan. Fotot blev snabbt bilden av en sann amerikansk hjälte, och gav folket hopp i en tid då alltför mycket pengar spenderades på död och misär. Flagghissningen blev så pass folkkär att de tre överlevande från bildens fem soldater blev hemskickade från Iwo Jima för att bege sig ut på en turné i USA. Målet var att samla ihop pengar för att bekosta det krig som de flytt från. Jublet fortsätter medan sanningen bakom Iwo Jima exponeras i tysthet, och vi får följa det falska spelet som sker när applåderna lagt sig.

Clint Eastwood ger prov på kunskap inom hantverket när han berättar två paralella historier med lika mycket hjärta. Tempot och tonen skiljer sig markant, men går i mål med en guldstjärna. Filmen är något av en besserwisser - den gör allt rätt, men i slutändan stör man sig bara. Balansgången är för säker, och klipparen borde ha kortat ned en halvtimme. "Flags of Our Fathers" är långtråkig, helt enkelt. Det blir en old-fashioned slätstrukenhet, utan nytänkandet som behövs för att fånga intresse. Man märker tidigt var berättelsen leder, och då framstår givetvis B som ett svagt kilmax när man just gäspat sig genom A.

Det här är en snygg film med stiliga skådespelare, en rakryggad avslöjning som sänker amerikanska flaggan ännu ett snäpp. Filmen är ena halvan av ett intressant projekt, som följdes av "Letters from Iwo Jima", samma slag men japanska sidan av storyn. Visst Clintan, du har lyckats med ett filmkoncept, men "Flags of Our Fathers" är inget mästerverk.

Sebastian Lindvall