Alias säsong 3

• Svensk titel: Alias säsong 3
  • Originaltitel: Alias the complete third series
  • Speltid (min): 900

CIA-agent Sydney Bristow (Jennifer Garner) har förlorat närmare två år av sitt liv. Hon minns ingenting sedan hennes hem brann ner efter en våldsam strid. När hon vaknar upp i en gränd i Hong Kong har allting förändrats. Sydneys pappa är fängslad, hennes kille har gift sig och hennes värsta fiende har benådats och blivit filantrop!

En ond organisation vid namn The Covenant (översatt till Samfundet på dvd och Brödraskapet på tv) ersätter SD-6/Alliansen som motståndare i den tredje säsongen, som omfattar 22 dynamiska episoder. Den första halvan av säsongen fokuserar på Sydney när hon försöker få reda på vad hon gjorde under sina förlorade år. Den andra halvan avslöjar en förrädare och återknyter till mystiken kring Rambaldi och hans skapelser.

Det var en omöjlighet att toppa säsong två, inte minst med tanke på den säsongens cliffhanger och en lysande rolltolkning av Lena Olin som Sydneys förrädiska mamma. Säsong tre är likväl mycket bra i sina bästa stunder. Vändningarna i handlingen är fortfarande makalösa. Ensemblen är samspelt och man älskar (eller älskar att hata) karaktärerna. Den kyliga relationen mellan Sydney och Vaughns fru är intressant, liksom ärkeskurken Sloanes nya roll som världsförbättrare. Framåt säsongens slut uppstår tydliga paralleller mellan Jack Bristow (Sydneys pappa) och Michael Vaughn (Sydneys ex). Kanske blir säsongsfinalen lite för mörk.

Vad funkar mindre bra? Dixon som chef. Luckan efter Irina Derevko. Mer om Sydneys tid som Julia Thorne hade inte skadat. Men framförallt saknar jag Syds sociala privatliv. Det är det som tidigare balanserade hennes häpnadsväckande agentliv. På sin höjd tittar Eric Weiss förbi i ett avsnitt och tröstar Sydney som bor alldeles själv i ett stort hus. På något kommentatorspår avslöjas att det fanns planer på att skriva in en rumskamrat i manuset, men det får tydligen vänta till säsong fyra.

Gamla bekanta (Will Tippin, Allison Doren och Kendall) dyker upp i ett avsnitt eller två, vilket får "Alias" att fungera som helhet. Gästskådespelare såsom David Cronenberg, Quentin Tarantino och Isabella Rossellini piffar upp avsnitten ytterligare. I grunden kan tv-serien lugnt falla tillbaka på den fasta ensemblen som levererar skådespeleri i världsklass.

Extramaterialet består av underhållande kommentatorspår, bortklippta tabbar, bakom kulisserna och annat smått och gott. Dessutom medföljer en animerad miniepisod som berättar en sidohistoria från Sydneys förlorade år: en kul bonus, men ingen höjdare.

Om man blandar "Indiana Jones" (jakten på Rambaldis artefakter) med "Mission: Impossible" eller James Bond (agentliret) och lägger till en rejäl dos känslor, så får man "Alias". Ett avsnitt är ofta i klass med en långfilm när det gäller det mesta, trots en begränsad budget. Actionscenerna är explosiva och musiken är högklassig. Tv-serien är häftig, gripande, rolig och klyftig. Dess skapare, J.J. Abrams, ligger även bakom succéserien Lost. Han höjer ribban när det gäller hur bra en tv-serie kan bli. Det är ingen hemlighet att jag älskar "Alias". Det är omöjligt att låta bli. En mer komplett tv-serie får man leta efter.

Fotnot: Innan du ser "Alias" säsong 3 så rekommenderar jag att du kollar in säsong 1 och 2.