Earthsea

• Svensk titel: Earthsea
  • Originaltitel: Earthsea
  • Speltid (min): 90
  • Release (Blu-ray/DVD): 2005-10-12

Ta en dos Willow, lägg till en del Harry Potter och spetsa sedan med en nypa Sagan om ringen och rör om. Resultatet blir Earthsea, en äventyrssaga som innehåller medelmåttigt skådespeleri, dåliga animeringar och dessutom är förutsägbar. Men med det vill jag inte ha sagt att den är dålig.

Jag säger kanske emot mig själv något i texten ovan, men även om filmen innehåller allt det där och i snitt blir en medelmåttig film så har den ändå sina ljuspunkter och väldigt starka sådana. Skådespelarstaben består av inga mindre än Shawn Ashmore, Kristin Kreuk, Isabella Rossellini och Danny Glover. Den förstnämda spelar för övrigt Iceman i den blivande triologin X-men och även i den här filmen gör han det på ett övertygande sätt. Kristin Kreuk övertygar som lågmäld prästinna även om det ibland känns som om oskuldsfullheten tar överhand och det blir lite för mycket med den sorgsna blicken. Isabella är den som drar ner helhetsbetyget då det många gånger känns krystat och överspelat när hon kommer in i rutan. Glover däremot passar väldigt bra som gammal rutinerad trollkarl även om han är på väg utför Hollywoods glansbacke!

Animationerna som man jobbar väldigt mycket med både lyfter och drar ner filmen i djupet. Djupdykningarna kommer i form av väldigt övertydliga ”dataspels”-bilder. Bilden är för övrigt ofta väldigt ”dimmig” för att skapa en sago-stämning. Störande till en början men efter att du vänjt dig så tänker man inte på det så mycket. Istället förundras du över ett återkommande otroligt vackert foto och sagokänslan tar över totalt när vackra miljöer och klockren ljussättnings kombineras.

Ged (Ashmore) är son till en smed i byn Ten Alders. En av öarna i öriket som består av 1001 öar. Resten av historien är klassisk. Vi har det onda som försöker ta makten över öriket och alliera sig med ”de namnlösa”, onda andar som sitter inlåsta och vaktas av prästinnorna. Dessa utgör den goda kraften och tillsammans med Ged och de övriga trollkarlarna är det dem hoppet står till.

Harry Potter-associationerna blir väldigt starka och speciellt i skolan där Ged går för att lära sig trollära. Filmen i övrigt är en saga och blir varken riktigt spännande eller skrämmande då, som jag nämnde tidigare, förutsägbarheten är påtaglig. Filmen passar enligt mig yngre tittare väldigt bra medan den äldre publiken får större behållning av att gå och hyra Sagan om Ringen eller kanske vänta tills Narnia-berättelsen når den vita duken.

Extramaterialet består av en kort dokumentärtrailer samt textinformation om skådespelarna.

Daniel Johansson, chefredaktör