Viy - Ondskans ande

• Svensk titel: Viy - Ondskans ande
  • Originaltitel: Viy
  • Speltid (min): 78
  • Release (Blu-ray/DVD): 2005-08-25

När dottern till en kosackledare dör under mystiska omständigheter får teologistudenten Choma Brut uppdraget att läsa begravningsceremonin för henne. Fadern ber honom att läsa för hennes ande och själ under tre nätter, nätter Choma får tillbringa ensam med dotterns kropp i en lantlig kyrka. Uppdraget visar sig vara betydligt svårare än vad Choma först trott då det visar sig att den unga kvinnan egentligen var en häxa. Nu har Choma bara sin tro som försvar mot de onda andar som kvinnan väcker till liv med stöd av självaste Satan.

Visst låter det häftigt? Om jag säger att det är en rysk film från 1967, tycker ni att det låter lika häftigt då? Inte? Kanske har ni rätt, kanske har ni fel…

”Viy – Ondskans ande” liknar ingenting jag tidigare sett. Filmen pendlar från drama till riktig rysare och klämmer in lite renodlad buskis på vägen. Vad jag inte hade väntat mig var de många specialeffekter som finns i filmen, effekter som håller väldigt hög klass med tanke på när filmen gjordes. Vissa kan kännas minst sagt tama i denna den förbannade cgi:ns tidsålder, men de fyller sin uppgift väl och bygger upp en suggestiv, sagoliknande känsla i filmen.

Filmen bygger för övrigt på just en folksaga av Nikolai Gogol, en historia som jag efter att ha sett den här filmen ska leta upp och läsa.

Är ni intresserade av lite udda film, kanske skräckfilm och rysare i synnerhet? Då finns det ingen som helst tvekan att ni bör se denna film! Det är inte svårt att se att den har inspirerat till mer kända filmer som t ex ”Exorcisten”.

Tack till Njutafilms för recensionsexemplaret.