Beetlejuice

• Svensk titel: Beetlejuice
  • Originaltitel: Beetlejuice
  • Speltid (min): 90
  • Release (Blu-ray/DVD): 1999-08-09

1988 regisserade Tim Burton, i mitt tycke, sin bästa film, Beetlejuice. Denna film är en modern klassiker i komedigenren. Regin är Burtonvis lite skruvad och scenografin är rätt onormal den också. Med tanke på att Burton gjort filmer som “Edward Scissorhands”, “Batman”, “Ed Wood” och “Mars Attacks” kan Beetlejuice anses vara nästan normal. Men ändå…!

Beetlejuice är ett spöke som grundat en egen rörelse där hans specialitet är att skrämma iväg folk. Han är sliskig, skitig, fräck och totalt osofistikerad och har dåligt me uppdrag. Då dör det unga paret Maitland och blir fångar i sitt hus. Huset köps upp av ett snofsigt New Yorkpar med en besynnerlig morbid dotter. Spökparet Maitland trivs inte med de nya ägarna och försöker skrämma iväg dem utan att lyckas. Då kallar de på Beetlejuice. Inte speciellt lyckat!

Beetlejuice spelas av Michael Keaton som även gestaltade Batman. Rollen skrevs från början till Sammy Davis Jr och jag tackar högre makter att Burton valde Keaton i stället. Keaton är så sliskig att man nästan skäms för honom. Keatons timing är perfekt och hans minspel fantastiskt. Michael Keaton är en skådespelare med bredd. Kolla “Pacific Heights” och “Jackie Brown”. Trots dessa mästerverk är Keaton bäst som Beetlejuice.

Alec Baldwin och Geena Davis som de döda Maitlandparet är bra i sina roller. Winona Ryder som New Yorkparet Deitz dotter gör en bra insats medan Jeffery Jones och i synnerhet Catherine O’Hara som hysterisk bitch är klippta och skurna i sina respektive roller. Även de andra birollerna är bra utförda av duktiga skådespelare.

Musiken är komponerad av den begåvade Danny Elfman. Man känner genast igen hans stil och ett leende lika löjligt som brett uppenbarar sig i mitt ansikte. Musiken i Beetlejuice är jämte Elfman-musiken i “Midnight Run” det bästa han har producerat trots att han även komponerat till filmer som “Batman”, “Mission Impossible”, “Men in Black” och “Good Will Hunting”.

Specialeffekterna är inte av högsta kvalité men är gjorda med glimten i ögat. Faktum är att man använt stop-motion teknik med lerfigurer i vissa sekvenser, en teknik som användes redan i början av förra seklet. Vidare ser man att många effekter är målade och lite barnsliga, men det gör inget för makeupeffekterna väger upp det hela. De är inte mindre än lätt fantastiska med tanke på att de inte är datagenererade.

Nackdelen med Beetlejuice är att originalet som DVD:n är tillverkad efter inte håller högsta standard. Samma gäller ljudet. Inget av dessa är dåligt. I min DVD bild- och ljudskala är allt över 70% bra och 65% motsvarar kvalitén i en ny VHS kassett. Så man kan tycka att jag är petig då jag ens vill peta i dessa poäng… och det är jag ju, så…!

Beetlejuice är en underhållande film som även kan ses tillsammans med barn från 11 år om man så vill. Det är ju upp till var och en ansvarsfull förälder att bestämma över sådana saker.