In Good Company

• Speltid (min): 106
  • Release (Blu-ray/DVD): 2005-08-31

Dan (Dennis Quaid) trivs bra med sitt jobb på sporttidningen, men i mediebranschens ständiga utveckling kan det ibland vara svårt att hänga med. Speciellt om man samtidigt är kring medelålderskrisen, ens arbetsplats köps upp och den nya chefen är en oerfaren pojkspoling vars kärleksintresse är din dotter.

”In good company” är en charmig film, vilket inte alls kommer som en överraskning då regissören Paul Weitzs tidigare film var ”Om en pojke”. De är egentligen inte så olika. Båda bygger på konflikten mellan två motsatser från olika generationer, som börjar på fel fot men utvecklar en sorts hatkärlek. Men där ”Om en pojke” tog roliga vändningar faller senaste tillskottet något plattare. Dessa filmer kräver inte fart och fläkt, så regissörens utmaning blir istället att skapa dramatik av det vardagliga och enkla. Tyvärr blir det inte mycket av den varan, och istället får vi en jämn film utan vare sig toppar eller dalar.

Topher Grace är som klippt och skuren för rollen som den lillgamla viktigpettern som försöker sätta veteranen på plats. Han är rolig i ”That 70’s Show”, men steget från sitcom till långfilmsformat är ibland större än vad vissa skådespelare klarar av. Men Topher verkar ha lärt sig hantera uppgiften, och är här ansenligt mycket bättre än vad han var i ”Win a date with Ted Hamilton!”. Jag tror på killens framtid och hoppas få se mer av honom i framtiden.
I fokus ser vi Dennis Quaid, som den bittra femtiotaggaren. Han gör alltid bra ifrån sig, och hans stenhårda ansiktsuttryck bidrar med mycket till komiken. Dottern spelas av ingen annan än ögongodiset Scarlett Johansson, som karaktärsmässigt inte får så mycket att arbeta med, men hennes skönhet och talang blir ändå intresseväckande.

Det här är en fin film som du ser, uppskattar, men förmodligen glömmer bort med tiden. Många andra filmer bör stå högre på prioriteringslistan, men ”In good company” är perfekt som lättsam komedi nu när hösten börjar närma sig.

Sebastian Lindvall