Cyrano de Bergerac

• Speltid (min): 138
  • Release (Blu-ray/DVD): 2005-08-24

Gérard Depardieu spelar kadetten Cyrano de Bergerac, som gjort sig känd för att vara en av Frankrikes skickligaste med värjan. Han gör gärna sin åsikt hörd och kritiserar adeln i form av dikter, som framförs med glimten i ögat. Attityden, och viljan att hjälpa de lägre stående, retar gallfeber på de hånade översittarna, men han förblir en hjälte bland folket.

När mörkret lagt sig, och applåderna tonat iväg, sitter han själv och filosoferar kring sin kärlek till den unga skönheten Roxanne. Han har ordförrådet och charmen på sin sida, men inte utseendet – tack vare den gigantiska näsan. Den ivriga, ändock obildade Christian, har även han förälskat sig i Roxanne, och fått intresset besvarat. Men hon har krav på att sin man ska vara intellektuell, så Cyrano får idén att slå ihop sin poetiska sida med Christians fysik.

Edmond Rostands historia bygger, likt många av Shakespeares verk, på komiken som uppstår i missförstånd. Att Bergerac skickar iväg en ung man för att vara ansiktet utåt för sin egen personlighet är bitvis en rolig idé, som inte riktigt får sin fulländande effekt i Jean-Paul Rappeneaus film. Filmen tar för lång tid på sig att presentera huvudpersonen, som kunde ha beskrivits smidigare, och det görs på bekostnad av viktigare inslag.

”Cyrano de Bergerac” påminner om att Depardieu är en underbar skådespelare, och för hans träffsäkra skildring förtjänar han världens alla priser. Men många runtomkring förblir mer anonyma, och filmen blir aldrig så mäktig som man hoppas på, då det vemodiga crescendot aldrig får tillfälle att stråla ut.

Atlantic Films utgåva är hyfsad. Omslaget är vackert, men bild- och ljudkvalitén når precis upp till godkänt. Trots det är priset så pass lågt att man kan köpa utgåvan med gott samvete.

Sebastian Lindvall