Miss Secret Agent 2 - Armed and Fabulous

• Svensk titel: Miss Secret Agent 2 - Armed and Fabulous
  • Originaltitel: Miss Congeniality 2: Armed and Fabulous
  • Speltid (min): 110
  • Release (Bio): 2005-04-01
  • Release (Blu-ray/DVD): 2005-08-03

Efter att ha arbetat undercover för att skydda de tävlande i en Miss USA-tävling och på kuppen vunnit andra pris i tävlingen (händelser i första filmen) har FBI-agenten Gracie Hart blivit ett bekant ansikte i allmänhetens ögon och ett föredöme för många unga kvinnor. Tyvärr leder detta till att hennes fältarbete som agent i det närmaste är förstört då hon ständigt blir igenkänd. Istället får hon uppdraget att bli FBI:s ansikte utåt och försöka rädda det lilla anseende byrån har kvar.

Gracie är snart tillbaka i modelltakterna igen, och blir mer och mer ytlig och osympatisk. Men när den regerande Miss USA, Gracies väninna Sheryl, blir kidnappad kommer hon åter till sans igen och gör allt hon kan för att lösa fallet. Då hon inte direkt får någon större hjälp från byrån tar hon sin kollega/livvakt, den hårdhänta Sam Fuller, till hjälp. Tillsammans med Gracies modekonsult(!) bestämmer de sig för att rädda Sheryl, med eller utan hjälp från FBI.

”Miss Secret Agent 2 – Armed and Fabulous” (”MSA 2” i fortsättningen) är en bagatell till film. Många av skämten från den första filmen återanvänds och handlingen är minst sagt krystad. Trots detta så är filmen väldigt underhållande, man kan inte undgå att charmas av Sandra Bullocks lätt klumpiga agent med det smittande leendet. Regina King är också bra som den lite stela Sam Fuller, det känns dock som att hon inte haft mycket att jobba med. I övriga roller ser vi bl a Diedrich Bader (”Drew Carey Show”) som Gracies modekonsult, Treat Williams som FBI-chefen Collins och kapten Kirk himself, William Shatner, som konferencier för Miss USA-galan, en roll han upprepar från den första filmen.

”MSA 2” är ingen film man lägger på minnet, faktum är att det mesta sannolikt är bortglömt efter en halvtimme. Men det handlar ändå om lättsam underhållning för stunden, något som inte bör föraktas. Om jag ska nämna något negativt får det bli speltiden. Filmen klockar in på ca 110 minuter inklusive eftertexter, lite väl lång för en film av typiskt 90-minuters snitt.