Puhs Heffaklump Halloween

• Svensk titel: Puhs Heffaklump Halloween
  • Originaltitel: Pooh’s Heffalump Halloween
  • Speltid (min): 63
  • Release (Blu-ray/DVD): 2005-10-19

Isch……..USCH…………..Bläääääääää! Det här är äckligt dåligt! Lika snuskigt dålig är denna film, som jag tyckte ”Puhs film om Heffaklumpen” var bra. Detta är med stor tydlighet en sjaskigt tecknad episod till TV-serien som gick i mitten av 90-talet i Disneydags (och som säkert repriserats tusentals gånger sedan dess), som maskerats med lite nytt Heffaklumpmaterial, och är det inte ett av dessa avsnitt - så är det nästan, om möjligt, ännu värre. Det är så fruktansvärt plågsamt att se de dåligt avvägda proportionerna på alla välkända figurer och kanske det värsta av allt: KANINS ÖGONBRYN! Hej kom och hjälp mig, står det klart och tydligt på dem.

Jag skäms på något oförklarligt sätt inför min dotter Saga, som sväljer den billigt komponerade storyn och det slarviga hantverket med hull och hår. Detta är som vanligt det bästa hon sett och hon vill se den igen och igen. Jag skäms därför att Disney brukar stå för perfektionistisk kvalitet och därmed snudd på obehagligt präktigt. Så är inte fallet längre. Denna pinsamma historia ska helst bara glömmas och gömmas. En riktigt svag etta i betyg, och två saker väger upp: det finns inga nollor eller minuspoäng att dela ut på tellusfilm (för att vi är så positiva och trevliga) och för att Saga i sin lycka över den nya filmen lyckas förmå mig att dra på smilbanden åt något plumpt skämt.

Handlingen i korthet: Rus kompis Heffa ska för första gången fira Halloween. Det går åt sjumilaskogen kan man säga. Kanin har samlat ihop godis till alla vännerna. Nalle Puh, eh… ja, ni förstår - äter upp allt utan att tänka på polarna. Då berättar Tiger om den fasansfulla Trollonten (hurra vilket fantasifullt namn!) som kan uppfylla en önskan om man lyckas fånga honom. Det vore ju bra om man önskade sig godis så att man kunde fira Halloween. Det slutar… ja - så klart fint. Alla blir glada. Sensmoralen är att bara man har varandra så är allt jättebra. Jag förvandlades till en sur gammal gubbe när jag såg filmen och ännu värre blev jag då jag bläddrade genom dvdns extramaterial. Gosh så tunnt:

Spel och Aktiviteter
• Bus och försvunnet godis
• Puhs Bu-bingo
• Skicka pumpan vidare
• Heffaklumpen Halloweeen party planering

Om ni i ett svagt ögonblick råkar köpa detta skräp, se den för guds skull inte. Läs en bra bok istället (jag rekommenderar ”Gösta Berlings saga” av Selma Lagerlöf för alla som inte läst den, den är svalkande för de kokande nerver som kan ställa till det när man slängt bort pengar på den här filmen).

Fotnot: Halloween är en amerikansk (eller egentligen Irländsk) högtid när små ouppfostrade snorungar klär ut sig i löjeväckande kostymer, ofta med ett påklistrat kommersiellt hollywoodtema, och knackar på hos hyggligt folk med intention att råna, tigga och trackasera. De gör det med orden ”bus eller godis” vilket är fantastiskt töntigt jämfört med allitterationen ”trick or treat” som man lite sjaskigt har översatt till svenska utan att bibehålla finessen. De flesta ungar i Sverige har grymt svårt att hålla reda på när det verkligen inträffar vilket föranleder till en liten rolig antihalloweenlek som innebär ett vattengevär av tyngre kaliber laddat med vatten som man spetsat med Tabascosauce, den gröna (svider bättre i ögonen), detta skjutes alltså i ögonhöjd på de dvärglika inkräktarna samtidigt som stridsrop och förbannelser om att det var Halloween förra helgen vrålas ut i full styrka (en stadig grogg hjälper till att bättra på röststyrka och mod om detta saknas). Lycka till med helgfirandet!

Mattias Svensson