Brief Encounter

• Speltid (min): 83
  • Release (Blu-ray/DVD): 2005-09-21
  • Tagline: A story of the most precious moments in woman's life!

Kärlek. Ett tema som vägrar att dö ut, då det ständigt förhåller sig aktuellt. Världen kan gå under, ”Apornas Planet” kan bli verklighet och Ben Affleck kan plötsligt bli en kompetent skådespelare, men oavsett vad så är och förblir kärlek ett perfekt tema för dramatikens olika medier. En av kärlekens starkaste underkategorier är den som inte tillåts. Den förbjudna frukten, som har ”Romeo & Julia” som viktig grundpelare. I dess kölvatten finner vi ”Brief Encounter”, en Oscarnominerad snyftare som hjälpte till att sätta fart på David Leans karriär, som senare skulle leda till storfilmer som ”Lawrence av Arabien” och ”Doktor Zjivago”.

Laura och Alex träffas av en slump vid tågstationen, och trots att hon redan är gift med en underbar man kan hon inte motstå frestelsen. Laura tänker tillbaka på sin otrohetsaffär och fungerar som historiens berättare. Otrohetsaffären i sig liknar många andra, men i filmens fall får man ta hänsyn till när den gjordes (1945), i en tid då bilden av kärnfamiljen led av en strängare och mer karikatyrisk bild.

Jag tycker om ”Brief Encounter”. David Lean lyckas trovärdigt beskriva kärlekens skugga och ångest, men stundvis tappar den gnistan mellan nyckelscenerna. Det bör ses som lite av ett misslyckande om en film som är blott 80 minuter känns långtråkig mellan varven, men ändå har den vissa starka scener som övertygar mig som publik att det är en bra film, och framförallt är det talanger som stått bakom och framför kameran. David Lean gick som bekant vidare och blev en stor regissör, och Celia Johnson erhöll senare i livet ett kritikerpris, och blev som grädden på moset även adlad.

Jag uppskattar ”Brief Encounter”, men det är ingen film som jag kommer att se om och ha i tankarna, trots att den ger sken av att vara en viktig film.

Sebastian Lindvall