Barbie och Pegasus förtrollning

• Svensk titel: Barbie och Pegasus förtrollning
  • Originaltitel: Barbie and the Magic of Pegasus
  • Speltid (min): 82
  • Release (Blu-ray/DVD): 2005-10-26

Mattel är väl ett av världens absolut mest inflytelserika leksaksföretag och deras starkast lysande stjärna är och förblir den alltid lika politiskt inkorrekta dockan utan kön men med ett starkt genus. Inget kön? Nä just det - har du klätt av en Barbiedocka på senaste tiden? Det är helt slätt mellan benen. Inte ett hårstrå och ingen klyfta. Så är det. Hoppas att ungarna inte tänker börja fråga för jag har inget bra svar. Det är väl samma krafter som bakom den ensidiga debatten som fördes för några år sedan om vad kvinnans könsorgan får och ska kallas. Framstjärt är inte min kandidat kan jag säga, det är ju knappast en analöppning extra kvinnor har där fram???!!!. Och fitta är väl förutom att vara galet politiskt inkorrekt numera fullständigt kört i botten av en ung generations raljerande i skolkorridorerna. Annars kan jag tycka att ett ord som betyder våt ängsmark är poetiskt och vackert.

Vad har kvinnans kön med en datoranimerad film om Barbie att göra? Allt - i mina ögon! Det är så fruktansvärt för mig som pappa till två små flickor att se hur lite samhället ändrats och att den lilla förändring som skett har gjort det i fel riktning. I riktning mot större skillnader i könsmakten. En kvinna utan fysiskt kön, men med ett starkt socialt kön ska ut på jakt efter att smida en trollstav (huh vilken äcklig symbolik!!!! - eller är det bara jag som har snuskig fantasi?) för att bryta förtrollningen över sin syster och föräldrarna, som en ond trollkarl galdrat då Barbie (eller Annika som hon heter i filmen) inte vill gifta sig med honom. Visserligen målas hjältinnan fram som stark och modig i filmen, men det blir ändå platt fall och med en otäck känsla i magen då man stilla frågar sig hur det kommer sig att det alltid är gulligt, rosa, ljusblått och molnigt och fluffigt när man gör film som ska rikta sig till tjejer. Hur skulle filmen sett ut om den riktade sig till grabbar? Pang! Transformers! Eld och militärer. Nä jag struntar högaktningsfullt i att min dotter fullkomligt älskar filmen - detta är skräp mina damer och herrar. Detta ska slängas och glömmas.

Dessutom är de 5 patetiskt korta scenerna med 3d-effekter av den gamla blåttglas/röttglas sorten som man endast får ont i huvudet av och undrar om det är något fel på en när man inte ser någon skillnad mot de andra scenerna. Hoppas innerligt att det är något helt nytt George Lucas har i åtanke till Star Wars-filmernas 3d-återkomst - annars ska han få med mig att göra.

Mattias Svensson