Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö

• Speltid (min): 95
  • Release (Bio): 2005-09-23
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-02-15

Kim Novak är en filmstjärna, kanske mest känd för sin rollprestation i Hitchcocks stilbildande ”Vertigo”. Den blonda och vackra lärarvikarien Ewa Kaludis gör intryck på fjortonåringarna Erik och Edmund. Hon är slående lik just Kim Novak.

Berättandet börjar i nuet där en vuxen Erik minns den där speciella sommaren. Det var tidigt sextiotal. Erik och kompisen Edmund spenderade sommaren i en sommarstuga tillsammans med Eriks poetiska, livsfilosofiska och författande storebror Henry, skönt spelad av Jonas Karlsson. Det här är en film om två grabbars vänskap under en kanonsommar. Under ytan finns dock allvar. Tempot är lugnt och angenämt. Berättelsen får ta sig tid. Vi får inblick i en folkparksepok med bussigt språkbruk. Hur ofta säger man ”alla gånger” idag?

Helena af Sandeberg, som gjorde en mindre minnesvärd karaktär i såpan ”Rederiet”, spelar Ewa med tillräcklig skicklighet. Hon och Henry får ihop det (slipsen runt stången), vilket leder till ett allvarligt brott. Håkan Nessers inslag av kriminalhistoria passar in, men upplösningen känns ganska förutsägbar, i alla fall i mina ögon. Ett plus för Agatha Christie-referenserna: den bespottade Dolken från Tunis-boken och kommissarien som betonar vikten av de små detaljerna, i stil med Hercule Poirot. Christie var drottningen av deckare med smarta slut. Där hamnar Nesser lite i skuggan.

Jag har inte läst boken, men kan ändå uppskatta filmen. Förväntade mig en hyfsad dramadeckare, idylliska sommarbilder och den där nakenscenen. Det lever filmen upp till, och lite till, även om Kim Novak aldrig nakenbadar i Genesarets sjö. Som en bra tv-film ungefär.