American Pie 4: Band Camp

• Svensk titel: American Pie 4: Band Camp
  • Originaltitel: American Pie Presents: Band Camp
  • Speltid (min): 87
  • Release (Blu-ray/DVD): 2005-12-07

Jaså, ingen av huvudkaraktärerna i originaltrilogin ville skriva på för en fjärde pajbit? Hm. Vilken karaktär drog hem mest skratt förut? Sean William Scotts snuskhummer Stifler! Då söker vi land och rike efter en yngre dubbelgångare. Sedan får han spela Matt Stifler, lillebror till Steve Stifler. Så gör vi. Och så släpper vi filmen direkt på dvd och hoppas på det bästa.

Den yngre Stiffmeistern hittar på hyss i skolan och tvingas iväg på orkesterläger under sommaren. Där blir han så småningom förtjust i gamle klasskamraten Elyse. Innan dess är han i full färd med att montera spionkameror och filma naket på lägret.

Upplägget med att Matt försöker vara som sin storebror istället för att vara sig själv gör karaktären något mindre endimensionell. Det och den osannolika vänskapen med orkesternördarna bildar någons slags stomme. Tad Hilgenbrinck (Matt Stifler) skulle kunna vara Sean William Scotts (Steve Stiflers) klon, både när det gäller utseende, uppförande och vokabulär. Men det känns segt med The Sherminator som studievägledare och Jims pappa utan någon som vill lyssna på hans tillkrånglade råd.

Ser man det här som en småtrevlig och smårolig spinoff och inte som en fullvärdig ”American Pie 4” så är filmen rätt hyfsad, fast gapskratten uteblir. Det är synd. Spott i läsken och äcklifierad sololja känns inte lika roligt som innan. Det är nära en svag trea i betyg. Men jag måste vara hård med tanke på att föregångarna trots allt höll en mycket högre under-bältet-nivå. Jag saknar klanten Jim. Där har vi det.

Bättre än: baksmälla på nyårsdagen
Sämre än: ”American Pie 3”