Shine

• Release (Blu-ray/DVD): 2005-12-19

Geoffrey Rush är en av vår tids stora skådespelare, men kanske också en av vår tids mest dolda. Han arbetar i det tysta och gärna med filmer som har någon kulturell anknytning. Nominerad för tre Oscars varav han vann en för bästa manliga huvudroll och han vann en Golden Globe i samma kategori. Båda dessa utmärkelser förtjänade han. Det både ser och förstår man när man möter Rush som konsertpianisten David Helfgott i filmen "Shine" från 1996. Rush placerar sig i toppen över filmhistoriens bästa profiltolkningar tillsammans med Ben Kingsly som Ghandi och några få andra uppmärksammade liknande prestationer.

"Shine" är från början till slut en mästerlig biografi över en stjärna som aldrig nådde toppen. Första delen av filmen får vi följa David Helfgott under hans uppväxt; en uppväxt som var långt ifrån lyckosam. Hårt pressad och hållen av sin målmedvetne far, lämnar så Helfgott sin familj och kontakten med fadern sägs därmed upp. Stipendiumet till en av världens största och mest välkända musikkonsertvatorium blir vändningen i Helfgotts liv, både på gott och ont. Hans relation med fadern och alla förväntningar som ställs på honom resulterar tillslut i att Helfgott kolapsar. Den andra delen av filmen skildrar vägen tillbaka.

Det finns ett par scener i "Shine" som jag bär med mig som några av de käraste filmögonblick jag vet. Scener som jag kan se gång på gång och varje gång blir jag lika berörd. Det är en film som ger mig styrka, mod och skänker levnadslust i stunder då jag känner mig nere. Trots att det finns en hel del elände och saker man upprörs över, är ändå filmens sista stunder en totalt överväldigande lyckodusch som få filmer kan mäta sig med. "Shine" lyser både mer, gladare och klarare än många andra filmer i DVD-hyllorna just nu.