Varannan vecka

• Speltid (min): 97
  • Release (Bio): 2006-01-13

Bröderna Måns och Felix Herngren spelar två bröder som har barnen varannan vecka, därav filmtiteln. Felix gestaltar en långhårig strulputte till reklamfilmsregissör, medan Måns gestaltar en välfriserad, stel läkare. Deras respektive kärleks- och vänskapsrelationer blir under filmens gång allt mer komplicerade. Kärnfamiljens vittring är ett faktum. Bröderna träffar nya men har ändå svårt att släppa taget om sina ex.

Felix Herngren hör till Sveriges absoluta humorelit. Det har han inte minst bevisat med sina excentriska figurer Papi Raul och Dan Bäckman. Trots en stabil ensemble så vilar filmen på Felix axlar. Här spelar han precis som i ”Vuxna människor” en mer verklighetstrogen karaktär.

”Varannan vecka” är högt över förväntan. Berättelsen är medryckande, tragikomisk och oförutsägbar. Absurda reklamsnuttar, i stil med ”Adam & Eva”, vävs in i handlingen; allt från passande möbler för frånskilda till idiotsäkra mobiltelefoner. En bra bit in i filmen bjuds det helt oväntat på vad som måste betraktas som en hyllning till en välkänd sciencefictionfilm. Plus i kanten för det riskabla och läckra infallet.

Några klagomål? Tempot kan tydligen upplevas som långsamt, enligt en polare. Men det är knappast ont om lyckade poänger. I mitt tycke finns det ett flyt i berättelsen som gör att filmen aldrig blir seg. Variationen förnöjer. Musiken kunde ha varit mindre jazzig. Sedan är Måns Herngren något stel som skådis, i alla fall jämfört med sin brorsa. Bröderna känns för övrigt trovärdiga ihop. Cecilia Frode står för det mest lyckade kvinnoporträttet i en film där huvudfokus ligger på bröderna brothers.

”Varannan vecka” är en stark start på det svenska filmåret! Ni som konsekvent klankar ner på svensk film bör kolla in det här guldkornet. Filmen är idérik, tänkvärd och rätt i tiden. Den rymmer mycket och känns genomtänkt. Helt i min smak. Huvudrollsinnehavarna tillika manusförfattarna lär ha tagit med självupplevda situationer i filmen, vilket höjer kvaliteten ytterligare. Felix Herngren stärker hur som helst sina komiska aktier. Rejält.

Bättre än: de flesta svenska komedier
Minst lika bra som: ”Vuxna människor”