• Svensk titel: Brokeback Mountain
  • Originaltitel: Brokeback Mountain
  • Speltid (min): 134
  • Release (Bio): 2006-02-03
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-07-12
  • Tagline: Love Is A Force Of Nature

Två unga herrar bestämmer sig oberoende av varandra för att valla får i de karga Brokeback bergen i Wyoming för att dra in lite flis inför familjebildande i framtiden. Under en sommar hinner de komma varandra närmre än de flesta män skulle göra i samma situation, detta trots att Ennis Del Mar (Heath Ledger, ”Bröderna Grimm”) inte är den pratsamme typen precis. En natt sover de nära varandra för att de behöver värma sig, det utvecklar sig till en våldsamt utlevande sex akt. De kommer ifrån varandra efter fårvallningsknäcket i bergen och bägge skaffar fru och barn. Efter fyra år tar de kontakt och börjar träffas med jämna mellanrum under förevändning att de ska fiska ett par dagar i vattendragen uppe i Brokeback. Jack Twist (Jake Gyllenhall, ”Donnie Darko”) vill att de ska lämna sina familjer och starta ett liv tillsammans. Så blir det inte…

Det är smärtsamt vackra naturskildringar. Färg, symmetri, form och rörelse mellan scenerna är löjligt bra och minutiöst uttänkt. Man får nästan känslan av att naturen berättar historien om männens omöjliga kärlek. Detta är gjort av samma man som fullständigt slayade en potentiellt underbar film om den otrolige ”Hulk”. Lika plump och fattig som den filmen är, lika subtil, vacker och storslagen är Ang Lees ”Brokeback mountain”. Att vara homosexuell är nog inte helt enkelt i snälla Sverige år 2006, men att vara det i machocentrum av världen: den amerikanska vilda västern år 1963 (och några årtionden framåt) måste ha varit fullständigt omöjligt. Vilket det också visar sig vara.

Jake Gyllenhall vann mitt hjärta i ”Donnie Darko”, som råkar vara min all-time-high, och här visar han prov på en mycket stor inlevelseförmåga och ett värdigt mod. Heath Ledger tycker inte jag var lika imponerande i de filmer jag såg honom senast i: ”A knights tale” och ”Bröderna Grimm”, men här är han fullständigt briljant. Den hårda ytan som bara bryter igenom in till hans rollpersons enorma känslighet gestaltas helt övertygande och man köper verkligen kärlekshistorien. Att deras kvinnor i fabeln inte har några lätta uppgifter är väl inte så svårt att tänka sig, och det är tajt spelat även från dessa kan jag avslöja.

Denna film är inte så feelgood som jag trodde, men jag förstår inte riktigt ståhejet kring att det handlar om homosexuell kärlek. Jag frågar mig till och med om det verkligen är väsentligt att de är män båda två. Visserligen kommer jag fram till att det är viktigt för förklara deras svårigheter att kunna få ro och lycka i livet, men det hade kunnat gälla familjer som låg i fejd… känns det igen? Shakespeare skrev ett drama om Capulet och Montague och två ungas omöjliga kärlek i ”Romeo och Julia” – det är til syvende og sidst samma tema. Men visst är det lite spännande med vildmarkskärlek mellan cowboys, det går ju inte att förneka. It’s a straight four.

En andra åsikt: Kim Ekberg
Jag snackade med Mattias om ”Brokeback Mountain” häromsistens. Vi kom överens om att filmen för sitt eget bästa borde vara mer ”Ice Storm” än ”Hulk”. Och tack och lov så är ”Brokeback” ännu ett finstämt drama i samma goda stil. Regissören visar att han har lyckats behålla sin fingertoppskänsla, och lyckas regissera riktigt finstämda och känslomässigt pricksäkra scener gång på gång. Det är mycket vykortspornografiska vyer och fin kärlek. En given fyra alltså.
Betyg: 4/5

Mattias Svensson