Cinderella man

• Svensk titel: Cinderella man
  • Originaltitel: Cinderella man
  • Speltid (min): 138
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-01-18
  • Tagline: One man's extraordinary fight to save the family he loved.

Har du någonsin tyckt synd om dig själv och ansett dig leva i svåra tider. Pengarna börjat sina och när du tittat i matskåpet har fantasin stannat vid makaroner och utgången ketchup. Du har nära till gråt för att du inte kunnat gå ut och festa på tre helger och har letat mynt mellan soffdynorna utan framgång. Då kanske du har skrapat på ytan av känslan att leva i deppressionens tid på 1920-talet.

Jim Braddock levde i denna tid och fick vända på kronorna både en och två gånger. Mae, hans fru, kämpade även hon med att föda deras tre barn var morgon och kväll. Att späda ut mjölken med vatten var i dessa bråda tider inte helt ovanligt. Många familjer skickade iväg sina barn till andra släktingar för att på det sättet kunna komma på fötter igen och ”börja om”. Jim var en lovande boxare. Men i tid med depressionen boxades han med en skadad hand och karriären var därmed över. Ingen trodde på honom och tiden kom då även familjen Braddock inte hade råd att ha kvar sina barn.

Jim Braddock förtjänade sitt namn, ”Cinderella Man”, genom att stå upp för den lägre klassen och skapade på så sätt en sagoliknande framgång genom sin återkomst inom boxningen. Under den tyngsta tiden fick han chansen att gå en boxningsmatch. En match som skulle visa sig vända upp och ner på det fattiga liv han och hans familj så väl lärt känna.

”Cinderella Man” är en sann historia om den New York-födde Jim Braddock vars liv var på kanten att rasera. Russel Crowe spelar den här rollen som om han var människan peronifierad och inte gjort något annat. Boxningssekvenserna är väldigt välgjorda och vi ser bra skådespeleri över hela linjen av skådespelarna. Extra plus till den nytända stjärnan Paul Giamatti (Sideways).

Filmer blir ofta bättre när man vet att det ligger en sann historia bakom. Historien om Jim Braddock är så otrolig att man tror att det är just en saga. Budskapet som Jim ofrivilligt skickade ut när det väl begav sig är lika tydligt då som nu; att följa sina drömmar, göra det man är bra på och oavsett om du är på botten och lägst i klassamhället innebär det inte att du kan kämpa dig till ett anständigt liv.

”Cinderella Man” är en film som berör på alla plan. Vi får renodlad boxningsaction varvat med det känslomässiga. Balanses är hårfin och Ron Howard visar åter igen vilken mästerregisör han är. Vackert foto, välkomponerad musik och bra skådespeleri bidrar till en fyra i betyg av fem möjliga.

För er som vill läsa mer om denna legend finns det en hemsida tillägnad Herr Braddock:

Daniel Johansson, chefredaktör