• Originaltitel: Date Movie
  • Speltid (min): 83
  • Release (Bio): 2006-03-10
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-10-11
  • Tagline: Everyone wants a happy ending.
  • IMDb: Date Movie

En gång för länge sedan gjordes det filmer vars enda mål var att parodiera andra filmgenrer och därmed roa publiken. Det började med ”Titta vi flyger” som blev en stor succé över hela världen. Vi vet alla hur Hollywood fungerar: drar en film in pengar ska vi mjölka konceptet till 110%. Nya filmer dök upp i snabb takt på bekostnad av kvalitet. Visserligen var ”Nu flyger vi ännu högre” och ”Den nakna pistolen” rätt roliga, men sedan blev det snabbt riktigt illa. Megafloppar som ”Spy Hard” och ”Wrongfully Accused” gjorde ingen glad.

Mycket riktigt blev det ett slut för den här sortens film. Under flera år var mänskligheten besparad från dessa hafsverk och framtiden såg ljus ut. Men icke, de totalt talanglösa bröderna Shawn och Marlon Wayans släppte filmen ”Scary Movie” som av någon outgrundlig anledning blev publiksuccé. Succé betyder som sagt uppföljare och på grund av publikens dåliga omdöme går inom kort en fjärde film i serien upp på biograferna. Som om det inte vore nog har någon ärthjärna kläckt idén att man kan parodiera även andra filmgenrer, t ex romantiska komedier. Den idén gav oss ”Date Movie”…

Filmen är äckligt simpel. Julia Jones är fet och ful och ingen vill ha henne. För att få fast sin drömprins pimpar hon upp sig och blir fräsch. Bröllop planeras, ex-flickvänner saboterar, familjemedlemmar skämmer ut sig, publiken skrattar. Nej förresten, stryk det sista. Ingen människa med förståndet i behåll skrattar åt sådant här skit. Snarare sitter gråten i halsen när man tänker på de pengar man betalat för att bli utsatt för denna pina.

Jag brukar råda människor till att sitta kvar i biosalongen tills filmen är helt slut, dvs även under eftertexterna. Många filmer har extra scener under eller efter texterna som de flesta i publiken missar då de av någon anledning alltid måste springa ut ur salongen så fort de bara kan. Ett tips till er: så länge lamporna i salongen är helt släckta är inte filmen slut! Även ”Date Movie” har ett par extrascener under eftertexterna, men jag kan inte råda er att sitta kvar bara för att se dem. Jag kan inte ens råda er att gå in i salongen över huvud taget.

Sådan här dynga förtjänar inte att visas på biografer, släng ut skiten på DVD för 29:- istället.