Kolya

• Svensk titel: Kolya
  • Originaltitel: Kolya
  • Speltid (min): 101
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-03-22
  • Tagline: The perfect grouch has met his match. A five-year-old boy named Kolya.

Frantisek Louka är en inbiten kvinnokarl på de dryga 50 som fick sparken från filharmonikerna då det kom fram att han under utlandsvistelse pratat med politiska flyktingar. Nu hankar han sig fram som musiker på begravningar, gravstensrestauratör och diverse andra ströjobb. När han får erbjudandet att för en större summa pengar ingå skenäktenskap med en ung ryska ser han ingen annan utväg än att tacka ja. Äntligen kan Louka betala av lite skulder och köpa en begagnad Trabant! Men när ”hustrun” strax därpå emigrerar till Tyskland lämnar hon sin femårige son Kolya kvar. Pojken talar bara ryska och Louka bara tjeckiska, ändå är språkbarriären det minsta problemet. Ska de mot all förmodan kunna bryta ner den mer eller mindre ofrivilliga muren mellan dem?

Jan Sveraks ”Kolya” är en otroligt varm film om relationer, både mellan man och kvinna men framför allt mellan vuxen och barn. Att se Louka tvingas ändra perspektiv på hela sitt liv och för första gången ta ansvar för någon annan än sig själv är en ren njutning. Skådespelarna i filmen är mycket trovärdiga och man känner verkligen för huvudpersonerna. Dessutom har Sverak den goda smaken att utelämna pinsamma scener som endast går ut på att visa hur dålig erfarenhet den vuxna har med barnet i fråga. Vi har sett dessa scener i ”Tre män och en baby”, ”The Pacifier” och i stort sett alla andra filmer med ofrivilliga pappor. Istället för sådan buskis har vi här en realistisk skildring av en man som visserligen är oerfaren men därmed inte dum i huvudet.

Det är inte bara historien och agerandet som gör denna film till den härliga upplevelse den är, fotot spelar en betydande roll och bidrar med minst lika mycket värme och skönhet. Underbart att se!

”Kolya” är en väldigt vacker film, inget snack om den saken. Jag vill verkligen rekommendera den till alla och envar. Sätt er i TV-soffan, mata in skivan i DVD-spelaren, luta er tillbaka och njut. Om inte annat så för att se att det faktiskt finns barnskådespelare med övertygande talang. Vi är bara inte vana vid att se dem i amerikanska filmer…

Tack till Atlantic för recensionsexemplaret.