Vem är du?

• Svensk titel: Vem är du?
  • Originaltitel: Vem är du?
  • Speltid (min): 91
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-03-20

Johan, Kalle och Kim har bestämt sig för att fixa en helkväll tillsammans med Åsa, Stina och Lisa. Planen är att de ska leka ”Anden i glaset” i en övergiven spritfabrik och sedan mysa lite med tjejerna. Om inte annat borde några skräckhistorier om hur den gamle vaktmästaren mördade sin fru se till att de blir tillräckligt rädda för att söka tröst i en manlig famn. Jodå, det är reptilhjärnan som sköter tänkandet åt dessa grabbar.

Efter att ha fixat till ett rum i fabriken med tända ljus, öl och ett Ouijabräde går de igenom reglerna; Skriv din fråga på en lapp, viska den i glaset och ställ det sedan upp och ner på brädet. Men vad du än gör, ställ aldrig den förbjudna frågan. Frågan som släpper lös det onda. Fråga aldrig ”Vem är du?”… Givetvis är det någon som inte kan motstå frestelsen och ställer denna farliga fråga. Det blir början på en lång, hemsk natt…

”Vem är du?” är något så ovanligt som en svensk rysare i långfilmsformat, och dessutom en mycket bra sådan. Att filmen är gjord med en låg budget är förvisso sant, men då filmmakarna har sett till att lägga pengarna på exakt rätt ställen har de lyckats att ge filmen ett professionellt utseende. Det bjuds på komedi, drama, spänning och till och med lite gore. Underbart!

Filmen har kanske inte den mest originella handlingen, men hur många rysare har det? Tillsammans med ett bra manus fungerar det här riktigt bra, de flesta karaktärerna känns trovärdiga och likaså deras agerande.

Tyvärr känns inte alla karaktärerna lika äkta, och det problemet lyser igenom även på skådespelarprestationerna. Då de flesta gör mycket bra ifrån sig och känns trovärdiga är det synd att en enda skådespelare, och dennes karaktär, drar ner helhetsintrycket ganska rejält. Det mesta denne karaktär säger och gör känns mer än lovligt krystat och jag får erkänna att jag stundtals ville spola förbi varje scen där denne fanns med.

Fotot och redigeringen är av mycket hög klass, en hel del sköna kameraåkningar som visar att det finns gott om kunskap och skicklighet bakom linsen. Ljudet är mycket bra, talet hörs klart och tydligt under i stort sett hela filmen. Jag tyckte dock att det var lite svårt att höra dialogen i filmens inledande scen, men det kan ha varit något specifikt för mitt recensionsexemplar. I övrigt finns det inget att klaga på ljudmässigt. Musiken smälter in fint i filmen och ser till att accentuera spänningsnivån.

Trots min stora irritation över en av skådespelarna kan jag inte ge filmen mindre än en fyra, den är helt enkelt för bra för ett lägre betyg! Filmen är spännande och proffsigt genomförd och det är vansinnigt kul att det fortfarande finns människor som vågar göra genrefilm i Sverige. Minst lika kul är det med nya filmdistributörer som sticker ut näsan och ger ut udda filmer på en marknad som är alldeles för toppstyrd av de stora drakarna.

Tack till Skrik Horror Video för recensionsexemplaret!