Eldstorm

• Svensk titel: Eldstorm
  • Originaltitel: Backdraft
  • Speltid (min): 132
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-02-01

Backdraft, eller Eldstorm, som den heter på svenska är ett typexempel på hur eminenta och hjältemodiga de modigaste hjältarna egentligen är då det gäller. I detta fall gäller det brandmän som jobbar i Chicago, närmare bestämt en tuff jävel till brandchef och hans lillebror som vill bevisa att även han kan. Deras far dog av lågorna då han utövade sitt yrke och nu skall pojkarna visa att även de matchar farsans bedrifter. Och så finns det naturligtvis en pyroman med i bilden som inte gör pojkarnas kivande alls lättare.

De tvenne bröderna spelas av rutinerade Kurt Russel och den mindre rutinerade William Baldwin. Baldwin bara är, jag tycker att hans skådespeleri är fem i obefintligt, medan Russel visar att han kan om han vill. Naturligtvis spelar han över en del, men får i gengäld Baldwin att försvinna ännu mer än han nu gör. Nåja, skit samma, dessa två är inte behållningen i filmen. Nähä, behållningen är i det snygga sätt som regissören Ron Howard visar rasande eldsvådor, männens kamp mot lågorna och spänningen mitt inne i en brinnande kemikaliefabrik eller vad det nu kan vara. Hans regi vill visa en sorts modifierad realism, inte bara ett konstaterande om, att ”jaha, det brinner, ser man på”. Med detta menar jag inte att filmen skulle ha något större dokumentärt värde, utan att han visar eld som eld och katastrof som katastrof, ganska okänsligt och objektivt. Samma talang på distans har han visat i filmer som ”Apollo 13” och ”Ransom” och ”EDTV”.

Dessvärre är manuset ett typiskt USA-hjälte-räddar-dagen-variant. Du vet, den typen som oundvikligen slutar i tårar och den godes vinst över den onde. Vad skall man vänta sig av en ”hjältefilm”? Trots detta anser jag att Backdraft är en mycket sevärd film. Om man frånser manuset, så kan man njuta at filmhantverket. Bilden är superb och ljudet får nackhåren att lyfta. Dock behövs ett ordentligt konfigurerat hemmabiosystem, för att dra all möjlig nytta ur ljudet. Det dånar och mullrar emedan surroundhögtalarna spottar ut omgivningens ljud på ett alldeles utmärkt sätt.

En annan nämnvärd faktor är Hans Zimmers maffiga musik som passar in i bilden som en handske på mina prinskorvar till fingrar. Jag äger faktiskt soundtracket också och DVD:n håller samma höga standard vad det gäller ljud.

Slutligen en notis om att en av birollerna befolkas av Robert de Niro som konstigt nog inte dominerar de filmsekvenser där han medverkar. Det gör däremot Donald Sutherland i rollen som en inlåst pyroman. Scott Glenn som gammal vän till bröderna är också bra nog att nämnas.

Med något blandade känslor värderar jag Backdraft hyfsat högt och konstaterar att den skulle ha hamnat i mycket högre position om inte manuset skulle ha varit så förbannat… typiskt amerikanskt. De kan bättre om de vill.