Mårten Nilsson - Greatest Hits

• Svensk titel: Mårten Nilsson - Greatest Hits
  • Originaltitel: Mårten Nilsson - Greatest Hits
  • Speltid (min): 117
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-03-22

Denna samling av experimentfilmaren Mårten Nilssons katalog är kanske inte riktigt ett måste – men är du intresserad av expressionistisk konstfilm så är det i alla fall en liten guldklimp. Många av filmerna, speciellt de lite äldre, har draget av pretentiös smörja och jag börjar faktiskt min filmstund med att fullständigt avfärda detta.

– Killen har studerat film och sitter med Picassos ”Den andalusiska hunden” och masturberar på lördagskvällarna.” tänker jag.

Men så sugs jag sakta och försiktigt in i ett par av filmerna i pulserande vågrörelser. Det börjar med en av de många filmerna med våld som tema, en liten ankrad fiskebåt ligger en bit från land och guppar stillsamt – i nästa klipp är det amerikansk wrestling. Kontraster verkar vara ett av Mårtens viktigaste grepp och det funkar. Han jobbar också med hastigheter, utan att det för den skull känns billigt – vilket jag i och för sig tar för givet att det är.

Men det är svårt att tycka något riktigt enhetligt omkring denna samling fragmentariska konstverk, Mårten har mycket bus och skit för sig och jag förstår varför Rikard Hobert ringde SVT och stoppade reprisen av Nilssons lilla dokumentär där Hobert var stalkad av Mårten för att få svar på bland annat varför Hobert gör så dålig film…

”Svitjod 2000” heter en av Mårten Nilssons mer kända kortfilmer och den ingår som en central del av denna samling. Den står också för den största behållningen i efterhand. Den är hantverksmässigt väldigt skickligt utmejslad till skillnad från en del Dogma-försök som trängs på samlingen. Det är inte fint och rent, men det är intelligent och uppseendeväckande. Här åker Mårten runt och frågar svenskar på landsbygden varför det bor så få människor i vårt till ytan enorma land. Mycket stimulerande. ”Svitjod 2000” får högsta betyg som enskild installation, men best of Mårten är inte lika bra som starkaste länken och faller hela vägen ner till medelmåttornas 3:a.

Mattias Svensson