Night of the Shooting Stars - San Lorenzo-natten

• Svensk titel: Night of the Shooting Stars - San Lorenzo-natten
  • Originaltitel: La Notte di San Lorenzo
  • Speltid (min): 103
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-04-19

I filmen ”San Lorenzo-natten” berättar Tavianibrothers en historia som tar sin plats i norra Italien i en by i Toscana, under andra världskrigets slutskede, innan de blir befriade från fascisterna av amerikanarna.

Det Toscanska landskapet är ju, som de flesta känner till, otroligt vackert, vilket sätter åskådaren lite åt sidan då de vackra vyerna gömmer krypskyttar runt varje hörn och bombplan som flyger över den kanske mäktigaste blåa himmel.

I den här byn figurerar många vilsna men fantastiska själar. Alla med samma hopp om att bli lämnade ifred. Byns rike man Galvano (spelad av … taadaaa… Omero Antonutti) leder tåget med ett 30-tal bybor genom farorna i den vackra bygden för att möta upp amerikanarna. Något som känns både naivt och rätt svårt till en början. Att krig är vansinne, det håller nog de flesta med om, men det distansen till det som är det vackra. Detta är en poetisk saga, som går hand i hand med dessa fruktansvärda händelser som passerar dessa människor.

Tavianibröderna berättar väldigt enkelt, men djupt engagerande en historia som inte känns falsk för en sekund. Och filmens längd är en detalj som påminner om hur effektivt detta är. 1, 40 h. Det hade jag ingen aning om när jag skulle se denna film. Jag var inne på 2-3 timmar. Det man är van vid när man ser krigsfilmer, oavsett land eller årtal. Och ändå lyckas denna film med mera än många andra, som ändå sträcker sig timmen längre.

Ordet mästerverk känns alltid enkelt att säga, när man tänker på filmer som San Lorenzo-natten (som för övrigt står för den natt på året då stjärnorna faller och man får önska sig något).

Gustaf Molin