• Svensk titel: Just Like Heaven
  • Originaltitel: Just Like Heaven
  • Speltid (min): 91
  • Release (Bio): 2005-12-09
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-04-19
  • Tagline: Feel the connection.

David har efter mycket letande hittat den perfekta lägenheten i San Fransisco, eller rättare sagt den perfekta soffan. Då han inte tänkt ägna sig åt mer än öldrickande och tv-tittande har han bara tittat på färdigmöblerade lägenheter och föll för den med bekvämast soffa. När han en kväll plötsligt möter en ung kvinna i lägenheten, som dessutom hävdar att hon bor där, tror han först att han druckit en eller sju öl för mycket. För inte kan väl detta vara sant? Än mer övertygad om att han hallucinerar blir han när hon går rakt genom väggarna!

Elizabeth, som den rastlösa anden heter, är dock övertygad om att hon är verklig och tror att David är en hemlös galning som tagit sig in i hennes lägenhet. När hon själv till slut blir medveten om sin prekära situation bestämmer sig David för att hjälpa henne att hitta sanningen om hennes förflutna.

Romantisk komedi. Bara den klassificeringen får mitt nackhår att resa sig. Ingen genre har som denna spytt ut så mycket skit i filmvärlden, så mycket förutsägbar, orealistisk och puttenuttig dynga som effektivt framkallar kräkreflexer hos mig och många andra. Problemet är att de flesta filmer inte ens försöker göra någonting nytt utan bara kör på enligt mall 1A. Men då och då dyker det upp en film som står ut från mängden, kanske inte så mycket, men tillräckligt för att ändå fungera som duglig underhållning.

”Just Like Heaven” är en sådan film. Trots att den mycket riktigt är just förutsägbar, orealistisk och puttenuttig är den samtidigt riktigt underhållande och faktiskt ganska söt. Komedin fungerar helt ok, det förekommer förvisso en hel del slapstick av den tröttare sorten men även lite rolig referenshumor när man i korta sekvenser får med hyllningar till såväl ”Exorcisten” och ”Ghostbusters”. Sedan finns det givetvis en hel del likheter med ”Ghost” också, något som i sig är oundvikligt med tanke på ämnet.

Den största behållningen i filmen är dock Reese Witherspoon som Elizabeth. Hon besitter en charm som inte ens den mest hårdhudade actionälskare kan motstå och visar gång på gång att hon är en mycket talangfull skådespelerska och betydligt mer mångfacetterad än vad de flesta tror. Hennes insats i ”Walk the Line” är ett utmärkt exempel på detta. Rollen i ”Just Like Heaven” är väl inte direkt lika utmanande men hon presterar ändå på väldigt hög nivå. Tyvärr är den manliga huvudrollsinnehavaren Mark Ruffalo inte den bästa matchningen för henne, han är mer än lovligt grå och tråkig även i denna film. Måste även nämna Jon Heder (”Napoleon Dynamite”) i en härlig biroll.

”Just Like Heaven” är ingen film som etsar sig fast på näthinnan och för evigt tronar på en plats i det stora filmminnet jag kallar min hjärna, men det är ändå en mycket underhållande film och definitivt ett perfekt exempel på att en Romantisk Komedi inte behöver vara likställd med skräp.