Casanova

• Svensk titel: Casanova
  • Originaltitel: Casanova
  • Speltid (min): 112
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-05-24
  • Tagline: A partially true story about lies told, virtue lost and love found.

Lasse Hallström har inte gjort det igen. Efter otaliga succeér och filmande med välkända namn på vartannat kom så ett bottennapp i filmen ”Casanova”. Men visst finns kvaliteter. Ingridienserna kostym, foto och rekvisita håller alla måtten. Det som saknas är allt det filmen försöker leva upp till – komik.

”What’s eating Gilbert Grape”, ”Ciderhusreglerna” och ”Chocolat” är bara ett fåtal av de filmer som gett herr Hallström den status han idag har. Skådespelare som Johnny Depp, Michael Caine, Charlize Theron, Heath Ledger och många fler har gett honom det rykte alla filmregissörer eftersträvar och idag ber många om att få jobba tillsammans med honom. ”Casanova” skulle således bli ännu en i raden av de där minnesvärda filmerna som vi alla tycker om att prata om. Premiären kom och visst talades det gott om den, vissa recensenter sa till och med att filmen var succé. Men så vet vi ju alla också hur recensenter brukar vara.

Detta är en film som försöker vara så mycket mer än vad den kan. En kostymfilm med ständigt småroliga skämt och en story som är lika kliché-artig som tråkig. Om det inte vore för namn som just Heath Ledger och Sienna Miller hade denna film blåst förbi bioduken som ett färglöst höstlöv.

Heat Ledger spelar den ökända Casanova som får kvinnorna att skaka av vällust när de hör hans namn. Kvinnorna älskar honom samtidigt som männen föraktar och imponeras av honom. Sex är något fult och bara till för dem som ingått giftermål. Därför är han en efterlyst man som enligt de konservativt styrande hör hemma bakom lås och bom. När han åker fast och hans hemskheter pågått länge nog får han en chans att slippa fängelse. Han måste hitta ”den rätta” och gifta sig. Allt detta på två veckor, vilket är en uppgift som inte direkt tilltalar vår Casanova.

Pinsamma situationer, kärlek med ”fel” kvinna, dueller och one-liners är saker som återkommer. Lasse Hallström i all ära. Han tillhör fortfarande en av de regissörer jag kopplar samman med kvalitet och underhållning. Men fortsätter han med filmer som ”Casanova” lär kön av skådespelare som vill jobba med honom snabbt bli kortare. För att inte tala om kön till biosalongerna.

Daniel Johansson, chefredaktör