Metal - A Headbanger's Journey

• Svensk titel: Metal - A Headbanger's Journey
  • Originaltitel: Metal: A Headbanger's Journey
  • Speltid (min): 94
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-06-21

Heavy Metal. Få musikgenrer har blivit så utskällda som denna, fått ta så mycket skit från folk och fä. All ondska i världen kan på något mystiskt sätt kopplas till heavy metal (och i vissa fall rollspel), speciellt av människor som inte vet någonting om musikformen i fråga. Hur kommer det sig att en musikgenre som alltid är ute i blåsväder och anklagas för än det ena och än det andra fortsätter att locka miljontals fans världen över, fans som tillhör de mest lojala av alla?

Hard Rock Hallelujah!

I dokumentären ”Metal: A Headbanger’s Journey” får vi följa regissören Sam Dunn på en resa genom historien. Dunn, antropolog och heavy metal-fan sedan barnsben, har som mission att ta reda på varför hans favoritmusik alltid ses som en lägre klassens musik och var alla stereotypa fördomar kommer ifrån. Han tar oss med till platser som Sunset Strip i Los Angeles och pratar om glamrock, far vidare till England för att diskutera The New Wave of British Heavy Metal, besöker Wacken-festivalen i Tyskland och tar till och med en tur till Norge för att prata med några av de största namnen inom norsk Black Metal.

Förutom att berätta om musikens historia i form av influenser och liknande tar sig Dunn också tid till att gå in på hur omgivningen påverkats av musiken. Allt från det minst sagt feminina modet som kom i spåren av glamrocken till betydligt allvarligare saker som kyrkobränningarna i Norge i början av 90-talet, illdåd utförda av Black Metal-artisterna Jörn Tunsberg (Hades Almighty) och Varg Vikersen. Den senare avtjänar ett livstidsstraff efter kyrkobränning och mordet på en annan artist i Norge.

I denna dokumentär träffar Dunn, och indirekt även vi, en hel del stora artister som alla har något intressant att säga. Bruce Dickinson förklarar hur viktigt det är att nå fram till personen längst bak i publiken och att krympa rummet. Gamle goe Lemmy berättar hur han, trots många protester, tog med tjejbandet Girlschool på turné bara för att han tyckte de var bra. Dee Snider drar sig förnöjt till minnes amerikanska senatens attack mot heavy metal där han till allas förvåning läste lusen av senatens okunnighet och ignorans och förklarade att ”Tipper Gore letade efter bondage och sadomasochism i musiktexter och kunde då finna det”, ett uttalande som fick maken Al Gore att gå i taket. Att se dessa klipp är ett rent nöje!

”Metal: A Headbanger’s Journey” är en väldigt bra och intressant dokumentär som jag vill rekommendera till alla och envar. Ni hårdrockare där ute har antagligen redan lagt in en förhandsbeställning men ni andra, ni som tycker att hårdrock bara är ett ”jävla dunka-dunka” kan gott ägna 95 minuter åt denna dokumentär. Visst, ni kanske inte gillar musiken mer efteråt, men ni har fått en suverän inblick i vad som tveklöst är en av världens mest populära musikgenrer. Rock on!

Tack till Atlantic för recensionsexemplaret. Härligt att ni släpper DVD:er som denna, men jag undrar ändå varför ni inte släppte den som en dubbeldisc som i USA. Jag saknar verkligen det interaktiva ”släktträdet” som finns på den utgåvan.