Allt är upplyst

• Svensk titel: Allt är upplyst
  • Originaltitel: Everything is illuminated
  • Speltid (min): 101
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-05-24
  • Tagline: Leave Normal Behind.

Vår Frodo svänger skarpa kurvor inom filmvärlden. Eller förlåt, Elijah Wood ska det vara. Och tur är väl det, att kurvorna är skarpa för annars hade han kanske fortsatt att vara just allas vår "Frodo".

Innan "Sagan om ringen"-trilogin var han ett ansikte i ett hav av Hollywood-profiler. Namnet var svårt att lägga på minnet men efter trilogin var han känd som "ja, du vet han som spelade Frodo". Efter de år han investerade tillsammans med Peter Jackson kom han ut på andra sidan som en välsvarad och mycket eftertraktad skådespelare. Med en bra smak för udda och bra manus (med hjälp från diverse agenter) har han nu lyckats med den svåra uppgiften att bli "fack-lös". Vi har sett honom i filmer som "Eternal Sunshine of a Spotless Mind", "Sin City", "Hooligans" och nu "Allt är upplyst". Ni ser att variationen är bred och likaså är kvaliten.

"Allt är upplyst" är en udda film förpackad i otroligt vackert papper (foto). Manusförfattaren Jonathan Safran Foers (som Elijah Woods karaktär heter i filmen) har även skrivit boken som denna filmen baseras på. Det handlar om en ung mans sökande efter kvinnan som räddade hans farfar i en Ukrainsk by som utplånades under nazisternas invasion.

Jonathan är en person som samlar på minnen. Och för att minnas tar han hjälp av objekt vilka han samlar på sig under livets gång. Detta är en "hobby" han haft under större delen av sitt liv och bara där kan ni ana vilken typ av människa detta handlar om. Humor och kärlek är två starka komponenter i denna film som växer sig starkare i ditt tycke ju mer du begrundar filmen efter du sett den. Skådespelarinsatserna är storslagna och den Ukrainska rollfiguren "Alex" spelad av Eugene Hutz överglänser Wood vilket i sig är en stark prestation.

Tillsammans med Alex och hans farfar (som tror han är blind) beger de sig ut på de Ukrainska slätterna för att få klarhet i historien kring den Kvinna som räddade hans farfar. På resans väg möter Jonathan en rad olika människor som vid första anblick inte tycks spela någon större roll i hans liv men som vid en närmare eftertanke och begrundning kanske visst är med någonstans på hans livs röda tråd.

Detta är en otroligt vacker film, både känslomässigt och filmmässigt där du lämnar TV:n med ett leende och något eftertänksam. Precis den känslan en bra film ska ge med andra ord. "Allt är upplyst" är en solklar fyra med snudd på en femma!

Daniel Johansson, chefredaktör