Nanny McPhee

• Speltid (min): 154
  • Release (Bio): 2006-02-17
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-07-19

De elakaste tänkbara ungarna i världen avverkar barnjungfrur som en renlig man byter kalsonger. Men det är faktiskt synd om dem, de har ju förlorat sin mamma och pappan är strängt upptagen med att jobba ihop pengar till hungriga barn. Dessutom finns det en elak faster som mot att hon betalar hyran åt familjen, vill sno en söt flicka att ha som sin egen. Men en dag dyker supernannyinspirerade Nanny McPhee upp som gubben i lådan och ställer saker på sin spets.

I bästa Harry Potter, Pippi Långstrump, Syskonen Baudelaire, Narnia, osv, stil, har Emma Thompson med hjälp av några filmskapande vänner gjort ett försök att rida på vågen. En våg hon ju redan är med på som lärare i spådom på Hogwarts i senaste Harry Potter installationen. Där är hon fantastisk i sitt skådespel. Här är hon nästan ännu bättre. Det är en förutsägbar och söt historia som man hela tiden är väldigt trygg med att den ska sluta på ett bekvämt och trivsamt vis. Men som med andra filmer riktade till mindre barn, så är denna skapelse dubbad till svenska – och dubbningen är fantastiskt slarvigt och intetsägande gjord. När min 5-åring tycker att filmen är för hemsk i ett av Nannyns försök att sätta sig i respekt hos ungarna med hjälp av magi, tar jag resolut och byter till originalspråket Engelska och då lyfter filmen en aning. Dock är allt i Tim Burtoninspirerad färgsättning av bakgrunder, alldeles för mycket en tecknad film (utan att vara tecknad) och med den tecknade filmens alla små ljudeffekter och övertydligheter i mimik hos skådespelarna. Detta är mycket enerverande och man frågar sig vem detta är menat för.

Filmen har en värme och en intention att vara uppfostrande för en generation barn som just nu växer upp med en alltmer förvirrande uppsättning förebilder och ett mediabrus som bara snurrar fortare och fortare. Detta är en god föresats och detta går naturligtvis inte att klandra. Dessutom klarar den att inte vara pekpinne och brorduktig, vilket i sig är en trollkonst. Dock känns det inte vidare övertygande heller och behållningen blir förmodligen en uppsjö av uppslag till hyss för den unga publiken, vilket det med stor tydlighet inte avses av filmskaparna.

Alltigenom är intrycket en varm och trevlig film för hela familjen och om barnen inte är alltför lättskrämda så är den säkert riktigt underhållande även för dem. Jag rekommenderar den för en regnig söndag i höst och tror att den vinner som DVD, med fördelen att man inte behöver se hela på en gång. En stark trea!

Mattias Svensson