Gattaca

• Svensk titel: Gattaca
  • Originaltitel: Gattaca
  • Speltid (min): 102
  • Release (Blu-ray/DVD): 1999-08-09

Några år fram i tiden är det inte längre populärt att få barn på traditionellt sätt. Istället sammanför man på ett laboratorium två personers gener för att få fram de absolut bästa kombinationerna. Här finns också möjlighet att utesluta kommande negativa egenskaper, såsom håravfall och alkolism. Den dag du föds kan i samma stund din framtida död räknas ut.

Vincent är född på det gamla goda viset och är spådd att möta döden vid 30 års ålder. Han har nämligen ett ganska svagt hjärta. Hans högsta dröm är dessutom att få jobb på företaget Gattaca för att sedan få resa ut till rymden. Detta är en omöjlighet med hans medfödda anlag eftersom Gattaca kräver den absoluta eliten med osvikbara anlag. För att ändå ta sig dit får han hjälp att överta en annan persons identitet. På detta sätt lyckas han ta sig in och är nära sin första färd till rymden. Då mördas en avdelningschef på företaget och från ett litet misstag anklagas hans tidigare identitet för mordet. Han måste hålla distans till polisen innan hans bluff avslöjas och han blir fängslad för mord.

Som ofta annars kan ett så här hissnande uppslag bädda för en spännande film och nästan lika ofta gör det inte det. Manusförfattare och regissör Andrew Niccol har en egen vision som han har utvecklat här. I framtiden så nöjer vi oss inte med de vanliga slumpvis valda anlagen utan vi tar på kemisk väg bort alla små defekter som uppstår. Och det är ju inte riktigt lika kul, men samtidigt - vem kan avstå från att ge sitt barn bästa tänkbara framtid? Och från början till slut i filmen är den här idén det enda revolutionerande som avslöjas. Oerhört irriterande att inte få några fler godbitar som enligt Niccol väntar oss i framtiden, eller andra lustiga situationer som kan uppstå i ett samhälle som detta.

Deckarhistorien som är filmens huvudattraktion är bara måttligt spännande. Den är inte gjord med några nervpirrande effekter direkt. Vad Niccol intresserat sig mer för en högst ordinär kärlekshistoria mellan Ethan Hawke och Uma Thurman och det plattar till berättelsen en smula. Annars får vi lyckligtvis se bra skådespeleri från hela gänget. Då två tidigare nämnda är bra, men bäst är britten Jude Law, purken som bara den tills man lär känna honom i alla fall.

Viktor Sellgren