Days of Being Wild

• Svensk titel: Days of Being Wild
  • Originaltitel: A Fei jing juen
  • Speltid (min): 94
  • Release (Bio): 2006-08-04

Hong Kong, 1960. Yuddy (Leslie Cheung) är inte typen som gifter sig. Han är en ungkarl utan arbete men med ett saftigt finansiellt stöd av sin rika, alkoholiserade fostermor, Rebecca (Rebecca Pan). Yuddy leker gärna med kvinnorna men blir aldrig kär. Å andra sidan förälskar sig kvinnorna i honom. Svala skönheten Su Li-zhen (Maggie Cheung) ser sig bli raskt förförd och likaså hennes raka motsats, den fräcka show-girldansösen Mimi. Yuddys mindre stilige kompis Zeb (Jacky Cheung) kärar olyckligt ned sig i Mimi och Su Li-zhen får en ny beundrare i den patrullerande polisen Tide (Andy Lau), som tar hand om henne när hon sorgsen och sömnlös sitter och väntar utanför Yuddys port. Den så eftertraktade Yuddy är emellertid ute efter någonting som ligger honom närmare om hjärtat, nämligen att hitta sin riktiga mor. För att lyckas med detta måste han dock först förmå sin fostermor Rebecca att berätta vad modern heter och var hon bor. Detta är inte alldeles enkelt, eftersom fostermodern gärna behåller denna enda hållhake på honom, för att han ska stanna kvar som hennes trogne beskyddare...

Wong Kar-Wais andra film, ”Days of Being Wild”, den första i ett långt och framgångsrikt samarbete med mästerfotografen Christopher Doyle, är ett stort steg åt rätt håll i jämförelse med förstlingsverket ”As Tears Go By”. Men ironiskt nog kom ”Days of Being Wild” aldrig ens i närheten av att bli en lika stor kassasuccé som debutfilmen i Asien. Kar-Wai har faktiskt själv påstått i en intervju att man till och med kastade tomater på duken i Korea när den premiärvisades där. I efterhand kan jag likväl ganska enkelt konstatera att Kar-Wai nått nya höjder med sin andra film och att han vågat ta ut svängarna ordentligt den här gången (tack vare pengarna från debuten). Filmen är mycket mer personlig än den första, som även om den är sevärd mer liknar typisk Hong Kong-action.

Två teman sätter sin prägel på filmen: Den omöjliga kärleken och tidens obönhörliga gång. Yuddy är ute efter sin riktiga mors kärlek, medan Su Li-zhen och Mimi (och kanske t.o.m. fostermodern Rebecca) hoppas på Yuddys kärlek, och som om inte det skulle vara nog, längtar som bekant polisen Tide efter Su Li-zhen och kompisen Zeb efter Mimi utan någon större lycka. Tiden är allestädes närvarande i tickande klockor, närbilder på stora väggklockor, fraser innehållande tidsuttryck, det strilande regnet o.s.v.

”Days of Being Wild” är ett styrkeprov från Kar-Wai som totalt nonchalerades av den stora publiken vid premiären, 1991. Det är ett återhållet, sensuellt (utan att innehålla en enda sexscen) och vackert drama, liksom flera av hans senare mästerverk. Jag rekommenderar den därför varmt för alla filmälskare!

Gustav af Ugglas