Masters of Horror: Deer Woman

• Svensk titel: Masters of Horror: Deer Woman
  • Originaltitel: Masters of Horror: Deer Woman
  • Speltid (min): 60
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-08-25
  • Tagline: Their wildest dreams are your worst nightmares

En minst sagt svårt sargad kropp hittas i en lastbils förarhytt. Den ena dörren har blivit söndersparkad inifrån och polisen vet inte vad de ska tro. Obduktionen visar att kroppen blivit söndertrampad och visar spår av hjorthovar men hur skulle en hjort ha kunnat komma in i lastbilen till att börja med?

Det blir polismannen Dwight Faraday som får ta hand om fallet. Efter en olycka ett par år tidigare då han skadesköt sin dåvarande kollega till döds har han nu satts bakom ett skrivbord för att lösa fall relaterade till djurattacker. Han börjar nysta mer och mer i fallet och märker att de flesta vittnesförhör har en sak gemensamt; Samtliga offer har setts tillsammans med en mycket vacker kvinna innan de dödats. Vem är denna kvinna? Har hon något med morden att göra? Och ligger det någon sanning i den gamla indianlegenden om Hjortkvinnan…?

”Deer Woman” är regissören John Landis bidrag till den amerikanska TV-serien ”Masters of Horror” som nu släpps på svensk DVD. I projektet får rysarlegender som Dario Argento, Joe Dante, Tobe Hooper, John Carpenter, Stuart Gordon, Takashi Miike och nyss nämnde Landis chansen att regissera ett avsnitt vardera där de får berätta en valfri historia. Serien har blivit en stor succé i USA, och blev väldigt omdiskuterat då TV-bolaget Showtime, som beställt serien, beslutade sig för att inte sända Takashi Miikes bidrag då det var för otäckt. Det kommer däremot att släppas oklippt på DVD.

John Landis är nog mer känd för sina komedier (”Deltagänget”, ”Blues Brothers”) än sina skräckfilmer och har här mycket riktigt gjort ett avsnitt som mest kan liknas vid en rysarkomedi. Faktum är att det fungerar riktigt bra och är nog bland det bästa som Landis gjort på flera år. Han lyckas även klämma in en riktigt läcker referens till sitt tidigare mästerverk ”En amerikansk varulv i London” utan att det känns det allra minsta krystat.

I rollen som Faraday ser vi skådespelaren Brian Benben, inget stort namn för de stora massorna men en rutinerad skådespelare som många gånger tidigare lyckats blanda komedi med action och/eller rysare utan att bli fånig. Ni kanske kommer ihåg honom som Dolph Lundgrens ofrivilliga kollega i action-scifirullen ”Dark Angel”? Hur som helst, Benben är klockren som en lätt bitter polis och känns helt rätt. Som den undersköna Deer Woman ser vi nykomlingen Cinthia Moura, en blott 24-årig modell från Brasilien som utan problem gestaltar den nymf som utan problem vrider vilken man som helst runt sitt finger. Det här är hennes första insats som skådespelerska någonsin och trots att rollen är stum förmedlar hon på ett övertygande sätt känslor och sinneslag. Vi kommer garanterat att få se mer av henne i framtiden (även om vi får se en hel del redan nu).

Efter ett par riktigt dåliga avsnitt kändes det riktigt skönt att än en gång få se ett underhållande och välgjort bidrag till ”Masters of Horror”-serien. Visst, det är inte en riktig rysare om man ska vara petnoga, men det är väldigt underhållande.

Tack till Njutafilms för recensionsexemplaret.