Separate Lies

• Speltid (min): 82
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-07-12

När hemhjälpens make hittas död faller livet samman för James (spelad av Tom Wilkinson) och hans fru Anne (spelad av Emily Watson). De som dittills verkat lyckliga tvingas rycka upp rötterna av otro, lögner och svek i ett oändligt panorama. Utan att avslöja något av den snärjiga handlingen, så visar en av dem upp sidor av förlåtelse och förståelse som jag inte vet om jag ska älska och beundra eller hata och förakta. Så kan man väl ändå inte låta sig behandlas och ändå helt osjälviskt och utan krav på att få något igen, älska en annan person? Jag hade gärna sett att ni svarar på frågan om ni sett filmen.

Det är trots detta filosofiska grubblande en film som har stora svårigheter att nå fram och engagera mig. Flera gånger under filmens gång upptäcker jag att jag är djupt sysselsatt med ganska meningslösa funderingar och måste hoppa tillbaka en bit för att hänga med igen. Det är lite motsägelsefullt, men jag antar att det beror på det brittiska lite långsammare berättarspråket som jag egentligen hyllar och eftertraktar. Det är bara det att i tider av actionfyllda våldshandlingar på film är det svårt att sitta och vänta mer än ett par sekunder på nästa replik, och sånt använder man sig av i denna film. Bildspråket är också skickligt och idylliskt ihopsnickrat i engelsk eftermiddagsté-stil, man kan nästan känna doften av nygräddade scones och smält smör i en del scener. Vackert, men jag som följt engelska deckare på TV sedan barnsben är inte så lättförförd av detta, utan hade velat dyka djupare bakom de engelska präktiga fasaderna till karaktärer för att denna annars mysiga och tvärvändande film skulle binda mig.

Slutscenerna är fantastiska och de knyter ihop detta lite röriga spektakel på ett fantastiskt sätt, och jag är fullständigt nöjd en bra stund efter att filmen är slut. Men när jag sätter mig ner för att gå igenom den i minnet tillsammans med mina nedklottrade stödord går det upp för mig att det är bländverk och att det krävs en stabilare och fetare grund i en film för att helt och äkta vinna mitt hjärta. Utmärkt skådespeleri och fantastiskt vackert filmat (om än något tillgjort idylliskt) höjer denna film till en knappt förtjänt trea. Dock är det bara för att jag hellre friar än fäller.

Mattias Svensson