The 4400

• Svensk titel: The 4400
  • Originaltitel: The 4400
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-06-21
  • Tagline: This July, the missing return.

För att komma till recensionen av "Prison Break" trycker ni här

Det finns som jag ser det tre olika typer av serier. Den första är där varje avsnitt är avslutat. Det spelar nästan ingen roll vilket avsnitt du ser och i vilken ordning, du förstår ändå sammanhanget och kan på det sättet få ett högt underhållningsvärde. Exempel på dessa serier är: ”Dead Zone”, ”CSI” osv.

Den andra sorten är de serier som har ett slut i sikte. Miniserier går under denna kategori men även längre serier såsom ”24”. Du vet att efter si och så många avsnitt får du en upplösning serverad och sträckan dit är ofta en njutning.

Den tredje sorten är en klass som kan frustrera lika mycket som fascinera! Ett beroendeframkallande framkallas nästan automatiskt och detta till filmbolagens stora glädje. Till denna kategori hör serier som ”Lost” och även ”The 4400”. Säsong efter säsong, avsnitt efter avsnitt lämnas vi med en cliffhanger som gör att vi sliter av oss håret och vill snabbspola fram hela veckan för att se nästa avsnitt. Allt för att genomgå samma lidande ännu en vecka, och ännu en...

Att se dessa serier (om man kan hålla sitt beroende på en lagom nivå) är en fröjd. Det är som att ha ett paket väntandes när man kommer hem från jobbet som ligger där oöppnat och spännande. Det framallar känslor som påminner om december månads julkalender (när jag var liten....inte nu) och spänningen om vad som befann sig bakom alla luckor var olidlig. Jag har skrivit det i andra recensioner, jag skriver det nu och jag kommer troligen skriva det igen; serier som dessa måste upplevas i DVD-format där du kan välja när du vill titta, hur många avsnitt du vill se och framför allt utan någon jobbig TV-reklam.

Handling och prestation
”The 4400 – säsong 2” håller hög klass vad gäller skådespeleri och manus. För er som inte sett serien kommer här en kort introduktion:

I första säsongen får vi se en komet med riktning mot jorden. Paniken bryter lös och människor världen över tror att detta är slutet på livet. Men smällen alla väntar på uteblir och kometen saktar istället ner, svävar och når till slut marken vid en sjö någonstans i USA. 4400 personer kommer plötsligt gående från skenet ovetandes om var dom är eller vart dom kommer ifrån. Åldrarna varierar stort vilket även ras, nationalitet och religon gör. Det är 4400 personer som alla varit saknade, anmälda försvunna och av de flesta familjer trots vara döda. Och då tiden haft sin normala takt här på jorden har ingen av de återkommande blivit en enda dag äldre sen de fördes bort.

När samtliga undersökts av den amerikanska regeringen framgår det efter ett tag att majoriteten av de återkommande besitter någon form av förmåga. Förmågor som i rätt händer kan ha en stor betydelse för världens välmående samtidigt som de i fel händer kan vara dödliga. En speciell avdelning sätts upp NTAC (National Threat Assessment Command) där Tom Baldwin och Diana Skouris är de två frontfigurerna vi får följa.

I säsong ett får tittarna reda på att det inte är utomjordlingar som står bakom bortförandet utan människor, flera hundra tusen år fram i tiden.

”The 4400” är en serie i genren Science-fiction och tycker du inte om denna genre och övernaturliga inslag i filmer kommer du högst troligt inte tycka om denna heller. Du möts ständigt av personer med krafter som inte är av denna värld. Men håller du viss distans och låter serien växa inpå dig kommer du älska den. Tanken och upplägget är intressant och då de ständigt påminner oss om att människan bara använder 20% av sin hjärnkapacitet börjar iallafall jag undra om vad som skulle hända om vi lyckades höja den siffran till 80%. Kanske något som framtiden har ett svar på.

Säsong 2
Denna säsong utspelar sig ett år efter säsong ett. Allmänheten har precis börjat få upp ögonen för ”The 4400’s” mystiska förmågor. Detta delar upp människan i två grupper – de som välkomnar de återkommande och deras förmågor och de som fruktar dem.

Det blir allt allt tydligare att de 4400 skickats tillbaka från framtiden för att med sina unika förmågor rädda världen och mänskligheten. Men att få den stora massan att förstå detta är svårt och ännu svårare är det att komma på hur de olika förmågorna ska användas och till vad. Ett ”4400”-center byggs upp där bortförda människor kan få stöd (och till viss del, enligt många, bli utnyttjade då deras förmågor intresserar många giriga personer). Här kan även vanliga människor hitta en mening med livet och gå kurser för att hitta sin egen unika förmåga. Åsikterna kring centret är delade men onekligen spelar det en stor roll.

En kvinna, Lily, blev under tiden hon var bortförd gravid. Dottern, Isabelle är nu sex månader gammal och allt annat än en normal bebis. Är hon nyckeln till gåtan? Diana har adopterat en flicka som blev bortförd. Hennes förmåga är att hon kan se in i framtiden. Saker som på gott och ont kan vara bra att veta – men vissa syner skrämmer henne.

Ni märker att vad som helst kan hända i denna serie och det är just det som är tjusningen. Skådespeleriet håller hög klass rakt igenom utan att någon enskild står ut ur mängden. Tom Baldwin , spelad av Joel Gretsch är kanske seriens starkaste profil och kanske lite har att göra med hans science fiction-erfarenheter från Spielbergs omtalade serie ”Taken”.

Daniel Johansson, chefredaktör