Venom

• Release (Blu-ray/DVD): 2006-08-09

Det står b-film skrivet i pannan på den här filmen. Trodde jag. Den här filmen ska sågas vid fotknölarna. Trodde jag. Den enda film med titeln ”Venom” som jag vill se är en film med Marvel-logotypen där Topher Grace har den slemmiga huvudrollen. Trodde jag.

Efter att ha sett rysaren ”Venom” måste jag omvärdera mina förutfattade meningar. Ganska rejält. Skärpning Johan! ”Venom” håller nämligen tätt och läcker aldrig in onödiga överdrifter eller krystade handlingsmönster (såsom exempelvis ”Mortuary” gjorde). Man hittar balansen. Filmskaparen som står för regin gjorde också stabila ”Jag vet vad du gjorde förra sommaren”. Ungefär samma klass håller ”Venom”. I positiv bemärkelse.

Konceptet med sårbara tonåringar som hamnar i ödemarken där en galning härjar är förstås gammalt som gatan. Men utförandet är smidigt och brutalt i detta fall. Precis som det ska vara. Hur mördaren ”föds” är intressant och oväntat. Voodoovinklingen funkar fint och bjuder in till tacksamt läskiga miljöer. Jag hoppar till gång på gång och engagerar mig i hur blodbadet ska sluta. Karaktärerna har minst två dimensioner och för berättelsen framåt som ett ångande lokomotiv. Och den gråfärgade mördaren och hans drivkraft känns obehaglig. Han är sedvanligt seglivad. Underhållningsvärdet är högre än genomsnittet. Fina fisken alltså.

Handlingen mer konkret då? Voodoogumma omkommer på en bro och ger upphov till en mordlysten lastbilschaufför som har kofoten i högsta hugg och giftormar innanför skinnet. Ett gäng ungdomar (!), däribland mördarens frustrerade son, voodoogummans barnbarn och en tjej som drömmer om att lämna hålan där hon är bosatt, hamnar mitt i soppan och försöker klara livhanken. Vilket inte alla lyckas med. Förstås.

Den fantasilösa titeln och min nyckfulla beskrivning till trots så är det här verkligen en rulle som man bör kolla in. Särskilt om man gillar den klassiska skräckformeln där en övermänsklig och tystlåten mördare löper amok.

Fotnot: Extramaterialets dokumentär avslöjar att filmens mördare i själva verket är lånad från ett tv-spel som inte hade släppts när filmen tog form.