Masters of Horror: Chocolate

• Svensk titel: Masters of Horror: Chocolate
  • Originaltitel: Masters of Horror: Chocolate
  • Speltid (min): 60
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-08-25
  • Tagline: Their wildest dreams are your worst nightmares

Nyskilde Jamie arbetar i ett laboratorium där han tar fram konstgjorda smakämnen. Efter arbetet går han hem till sin nya, tomma lägenhet där han sjunker längre och längre ner i sitt vemod. Ex-frun verkar redan ha hittat någon ny och sonen får han bara träffa ibland. Livet är inte så kul för Jamie just nu.

En natt vaknar han upp med en stark chokladsmak i munnen. Först tror han att det bara är en dröm, men smaken stannar kvar. Men varifrån kommer den? Kort därefter börjar andra sinnen spöka för honom, han hör saker han rimligtvis inte borde kunna höra och ser saker som inte finns framför honom. Snart går det upp för honom att han upplever en mystisk kvinnas sinnen; han smakar hennes mat, hör hennes musik och känner när hon älskar. Jamie blir fascinerad av denna okända varelse och blir förälskad. Tills den dag han plötsligt ”bevittnar” ett mord…

Inte nog med att Mick Garris skapade TV-projektet ”Masters of Horror”, han har även bidragit med ett eget avsnitt med titeln ”Chocolate”. I projektet får andra rysarlegender som Dario Argento, John Carpenter, Joe Dante, Tobe Hooper, John Landis, Stuart Gordon, Takashi Miike för att nämna några chansen att regissera ett avsnitt vardera där de får berätta en valfri historia. Serien har blivit en stor succé i USA, och blev väldigt omdiskuterat då TV-bolaget Showtime, som beställt serien, beslutade sig för att inte sända Takashi Miikes bidrag då det var för otäckt. Det kommer däremot att släppas oklippt på DVD.

Mick Garris har inga större blockbusters bakom sig i karriären, utan verkar mest ha hankat sig fram på mer eller mindre bra Stephen King-filmatiseringar. Jag ska villigt erkänna att jag gillade miniserien ”The Stand” (”Pestens Tid”) men varken ”Sleepwalkers”, ”The Shining” (miniserien) eller ”Riding the Bullet” var några mästerverk. Han har nyligen regisserat TV-serien ”Desperation” efter Stephen Kings bok med samma namn och gör ogenerat reklam för den här genom att låta boken ligga öppet på Jamies sängbord.

Jag har tidigare påstått att avsnittet ”Sick Girl” var det sämsta i ”Masters of Horror”-serien men den titeln har nu övertagits av ”Chocolate”. Det största problemet är att det inte alls är skrämmande. Det känns som om Garris försökt hitta en ”Twilight Zone”-liknande stämning men misslyckas katastrofalt. Slutet ger inga som helst svar, men å andra sidan har filmen tidigare inte engagerat tillräckligt mycket för att man ska bry sig om att ställa några frågor.

Tack till Njutafilms för recensionsexemplaret.